بررسی عوامل مؤثر بر تمایل به مصرف محصولات ارگانیک در شهرستان مشهد

نوع مقاله : مقالات پژوهشی

نویسندگان

1 دانشگاه فردوسی مشهد

2 موسسه مطهر خردگرایان

چکیده

هدف این مقاله بررسی و تعیین متغیرهای تأثیرگذار بر تمایل مصرف کنندگان به عنوان حلقه نهایی و مهم فرآیند تولید تا مصرف، به استفاده از محصولات ارگانیک می باشد. داده های مورد استفاده در این تحقیق از طریق تکمیل پرسشنامه برای 200 مصرف کننده در سطح شهرستان مشهد جمع‎آوری و با بکارگیری یک الگوی تحلیل تمایزی مهمترین عوامل مؤثر بر تمایز بین دو گروه دارای تمایل به مصرف محصولات ارگانیک و گروه مقابل شناسایی شد. نتایج نشان داد که ارزش غذایی مهمترین عامل گرایش مصرف کنندگان برای خرید و مصرف این محصولات می باشد و اهمیت افزایش آگاهی مصرف کنندگان نسبت به ارزش غذایی محصولات ارگانیگ در تغییر رفتارهای مصرفی آنان و توسعه و گسترش تولید و مصرف مواد غذایی سالم مورد تأیید قرار گرفت.

کلیدواژه‌ها


عنوان مقاله [English]

Evaluation of Factors Affecting Willingness to Use of Organic Products in Mashhad County

نویسندگان [English]

  • A. Koocheki 1
  • H. Mansori 1
  • M. Ghorbani 1
  • M. Rajabzadeh 2
1 Agronomy and Plant Breeding Department, College of Agriculture, Ferdowsi University of Mashhad
2 Kheradgerayan Motahar Institute of Higher Education
چکیده [English]

The purpose of this study was to determine the effective variables on consumers’ willingness to use organic products, as the final component of the food chain from production to consumption,. Data was collected by questionnaire from 200 consumers in Mashhad county and the discriminate analysis was used to find out the most imprtant factors to distinguish between two groups: the ”consumers with willingness to consume” and the opposite group.Results indicated that “consumer’s awarness of the nutritive value of organic products” was the most important factor on raising a consumer’s tendency to buy organic products. Therefore, raising public awareness about the nutritive value of organic products develops and improves this sector as well as the consumption of safe foods.

کلیدواژه‌ها [English]

  • Nutrition value
  • Organic product
  • Safe food
  • Consumer’s willingness
CAPTCHA Image