عوامل موثر بر انتخاب کانال فروش در بین تولیدکنندگان مرکبات مازندران

نوع مقاله : مقالات پژوهشی

نویسندگان

1 دانشگاه ساری

2 دانشگاه علوم کشاورزی و منابع طبیعی ساری

چکیده

یکی از تصمیمات بازاریابی برای کشاورزان، نحوه فروش تولیدات به بازار می‌باشد. آنها محصولات خود را به شیوه های مختلف به فروش می‌رسانند برای مثال پیش فروش، به دلالان محلی، عمده فروشان، یا سایر روشها. هدف از این مطالعه بررسی کانالهای توزیع مرکبات و ارزیابی عوامل موثر بر انتخاب هر یک توسط تولیدکنندگان مازندرانی است. داده های تحقیق از طریق نمونه گیری تصادفی ساده و مصاحبه با 252 باغدار از 15 شهرستان استان مازندران در سال 1390 جمع آوری گردید. روش مورد استفاده مدل لاجیت آشیانه ای سه لایه ایی بود. نتایج برآورد نشان داد که متغیرهای فاصله باغ از نزدیکترین شهر، تجربه باغدار، زمان فروش، هزینه های بازاریابی، نوع محصول و شیوه فروش غالب در منطقه از عوامل موثر بر انتقال کانال توزیع در بین تولیدکنندگان می‌باشد. تاثیر هر کدام از متغیرهای مزبور در هر کانال فروش متفاوت است با این وجود متغیرهای زمان فروش و نوع محصول اهمیت بیشتری دارند.

کلیدواژه‌ها


عنوان مقاله [English]

The influential factors on the choice of sales channel by citrus producers in Mazandaran

نویسندگان [English]

  • S.M. Mojaverian 1
  • F. Rasouli 1
  • S.A. Hosseini-Yekani 2
1 Agricultural Economics Department, University of Sari
2 Agricultural Economics Department, University of Sari
چکیده [English]

One of the farmers' marketing decisions is how to sell their products to the market. They sell their products in different ways, for example pre-sell, local dealers and wholesalers,. This paper aims at investigating citrus distribution channels and evaluation of factors affecting the choice of each channels by Mazandaran ‘s producers. The data was collected by simple random sampling method. 252 farmers from 15 cities were interviewed in 2011. In order to conduct the study, the Method of three-layer Nested Logit model was used. The estimated results showed that the variables of the garden distance from nearest town, gardener experience, selling time, marketing costs, product type and dominant style of selling in the region are crucial factors in selecting the distribution channel. Each of these variables had different effect on selecting in each selling channels, Nevertheless, the variables of selling time and product type were of a greater importance.

کلیدواژه‌ها [English]

  • Distribution Chanel
  • Citrus
  • Nested Logit
  • Mazandaran
CAPTCHA Image