بررسی ساختار بازار و نظام بازاریابی گل و گیاهان زینتی در ایران مطالعة موردی؛ بازار گل رز شاخه بریده در اصفهان

نوع مقاله : مقالات پژوهشی

نویسندگان

1 استادیار پژوهش تحقیقات اقتصاد کشاورزی، دفتر امور اقتصادی سازمان تحقیقات، آموزش و ترویج کشاورزی، تهران، ایران

2 استادیار پژوهش تحقیقات اقتصاد کشاورزی ، موسسه پژوهش های برنامه ریزی، اقتصاد کشاورزی و توسعه روستایی، سازمان تحقیقات آموزش و ترویج

3 گروه اقتصاد کشاورزی، دانشکده کشاورزی، دانشگاه شیراز

چکیده

چکیده
تولید گل و گیاهان زینتی در ایران، در عین حال که توام با مزیتهای قابل توجهی می‌باشد، چالشها و نارسائی هائی را نیز در ساختار بازار و بازاریابی این محصولات در بر دارد. در این مطالعه، به بررسی مسیرهای مختلف بازاررسانی گل و گیاهان زینتی در وضعیت ساختار بازار موجود براساس معیارهای اقتصادی بازاریابی و ویژگیهای ساختار بازار، پرداخته شده است. گل رز شاخه بریده و استان اصفهان، به ترتیب، به عنوان محصول و منطقه نمونه تولید انتخاب شد. نتایج نشان داد که سهم تولید کننده از قیمت فروش به مصرف کننده و راندمان بازاریابی پائین باشد. در عین حال در این نظام، به دلیل وجود ضایعات بالا، کارائی فنی پائین است. ولی، کارائی قیمتی به دلیل بالا بودن قیمت خرده فروشی نسبت به قیمت سر مزرعه، بالا و در نتیجه کارائی کل نیز بالا می‌باشد. بنابراین، سهم سایر عوامل بازاریابی از این نسبت بالا بیشتر از تولید کننده است. بررسی ساختار این بازار نشان می‌دهد که کالاها غیر همگن بوده و شرایط ورود به بازار سخت و توام با عدم حتمیت است. بر این اساس، نظام بازار رسانی گل و گیاه در ایران ناکارا و ساختار بازار، یک ساختار غیر رقابتی است. این شرایط غیر رقابتی که باعث وجود اطلاعات ناقص در بازار خواهد شد، امکان برنامه ریزی تولید برای تولیدکنندگان را میسر نمی‌سازد و به دلیل وجود مازاد عرضه یا تقاضا، نوسانات قیمت گل در سطح عمده فروشی زیاد است. این در حالی است که قیمت خرده فروشی نوسانات کمتری داشته و کاهش قیمت بازار در بسیاری از زمانها به مصرف کننده منتقل نمی‌شود. بنابراین، تولید کننده کمترین و مصرف کننده بیشترین قیمت ممکن را، به ترتیب دریافت و پرداخت، می‌نمایند. در این خصوص اصلاح ساختار بازار گل در ایران پیشنهاد گردید.

طبقه بندی JEL : D44/D61

واژه‌های کلیدی: ایران، بازاریابی، ساختار بازار، گل رز

عنوان مقاله [English]

Study of market structure and marketing system of flowers and ornamental plants in Iran: a case study of Cut-Rose flower market in Esfahan

نویسندگان [English]

  • A. Nikooie 1
  • M. Rafaati 2
  • M. Bakhshoode 3
1 Faculty of Research Institute for Planning, Agricultural Economics and Rural Development, Esfahan
2 Faculty of Research Institute for Planning, Agricultural Economics and Rural Development, Tehran
3 Agricultural Economics, Shiraz University
چکیده [English]

Abstract
Producing of flowers and ornamental plants in Iran has some challenges and failure in the market structure and marketing of these products. In this study, we evaluated the different marketing channels of flowers and ornamental plants in the existing market structure according to economic criteria and the characteristics of market structure. Cut-Rose and Esfahan Province were selected as the production and product region samples, respectively. The results showed that producers share from consumer price and marketing efficiency is low. However, in this system due to high losses, there is low technical efficiency. Although, due to high retail price to farm price, price efficiency is high and therefore the total efficiency is also high. Thus, the share of other marketing factors from this high ratio is more than producers. The study of market structure showed that the goods are non-homogeneous and entrance requirement is hard and combined with uncertainty. Therefore, the marketing system of flowers and ornamental plants is inefficient and the market structure is a non-competitive structure. This condition that causes incomplete information in the market, will not allow the possibility of production planning for producers and as a result of excess supply or demand, the level of price volatility in wholesale is high. While the retail price has less volatility and reduced market price is not transferred to the consumer in many times. Therefore, the lowest and highest possible price is respectively received and paid by producers and consumers. In this regard, reform of flower market structure was proposed in Iran.

Key words: Iran, Marketing, Market structure, Rose Flower

CAPTCHA Image