بررسی عوامل موثر بر مشارکت کشاورزان در بازار آتی گوجه‎فرنگی

نوع مقاله : مقالات پژوهشی

نویسندگان

1 دانشگاه آزاد اسلامی واحد مشهد

2 دانشگاه فردوسی مشهد

چکیده

چکیده
یکی از مهمترین ریسک‎های موجود در بخش کشاورزی، ریسک ناشی از نوسانات قیمتی محصولات کشاورزی می‎باشد. بازارهای آتی محصولات کشاورزی به عنوان یکی از سیاست‎ها و راهکارهای اجرایی، تأثیر بسزایی بر کاهش‎ نوسانات قیمتی محصولات کشاورزی دارند. با توجه به این مهم در این مطالعه، عوامل موثر بر احتمال مشارکت کشاورزان برای فروش محصول تولیدی در بازار آتی با استفاده از داده‎های مقطعی 90 نفر از گوجه‎‎‌‎کاران شهرستان مشهد در سال زراعی 89-1388 با بهره‎گیری از الگوی لاجیت برآورد و مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت. نتایج این مطالعه نشان می‎دهد که اولاً نسبت تأمین در بازار آتی این محصول در نمونه مورد مطالعه بین 25/1- تا 63/5 متغیر بوده و ثانیاً مقدار بهینه نسبت تأمین برابر 03/0 می‎باشد. همچنین نتایج حاصل از الگوی لاجیت نشان می‎دهد که متغیرهای سن کشاورز و میزان بدهی کشاورز، به لحاظ آماری معنی‎دار و دارای تأثیر مثبت بر احتمال مشارکت کشاورزان در بازار آتی و متغیرهای سطح زیرکشت، نحوه فروش محصول و ضریب تغییر قیمت محصول در بازار نقدی به لحاظ آماری معنی‎دار و دارای تأثیر منفی بر احتمال مشارکت کشاورزان در بازار آتی می‎باشند. با توجه به نتایج، افزایش آگاهی کلیه گروه‎های سنی کشاورزان از طریق رونق بخشیدن کلاس‎های آموزشی و ترویجی و انگیزه‎بخشی به کشاورزان کوچک مقیاس (گروه‎های هدف) به استفاده از این نوع بازار به‌عنوان پیشنهادات ارائه شده است.

واژه‎های کلیدی: بازار آتی، بازار نقدی، شهرستان مشهد، گوجه‎فرنگی، نسبت تأمین

عنوان مقاله [English]

An Investigation of Effective Factors on Participation of Farmers in Tomato Futures Market

نویسندگان [English]

  • A. Ghadiri Moghadam 1
  • A. Nemati 2
1 Dept. of Accounting, College of Accounting and Management, Islamic Azad University of Mashhad Branch
2 Dept. of Agricultural Economic, College of Agriculture, Ferdowsi University of Mashhad
چکیده [English]

Abstract
One of the major risks in the agricultural sector is the price fluctuations risk of agricultural products. Futures markets for agricultural products as one of the policies and executive approach have a significant impact on reducing price fluctuations of agricultural products. So in this study, In this study the factors affecting farmers likely to participate in the future market for product sale by using cross-sectional data from 90 tomato farming Mashhad in 2009- 2010 with using of logit model estimated were analyzed. This study result shows that the firstly Hedge ratio of this product to sample between -1.25 to 5.63 variables and secondly the optimum Hedge ratio of 0.03 is. In addition to results logit model show that the age farmers and farmer debt, the statistically significant and positive effect on the probability of having farmers participate in the futures market and cultivation area, how to sell product and coefficient price changes in cash market variables to have statistically significant and negative effect on the probability participation in the futures market are farmers. The results of suggested were considered. According to the results, increase awareness of all age groups farmers, through the expansion educational and extension classes and motivate small-scale farmers (target groups) to use this market suggested.

Keywords: Futures Market, Cash Market, Mashhad, Tomato, Hedge Ratio

CAPTCHA Image