2024-03-29T08:20:13Z
https://jead.um.ac.ir/?_action=export&rf=summon&issue=3686
اقتصاد و توسعه کشاورزی
2008-4722
2008-4722
1392
27
2
ارزیابی سیاست های مقابله با خشک سالی دولت در حمایت از جوامع عشایری استان فارس
ناهید
میرزایی
منصور
زیبایی
جوامع عشایری همواره در تولید گوشت با توسعه یک سیستم خلاق و پایدار در استفاده از منابع طبیعی کمیاب، نقش حیاتی ایفا نموده اند. در طول دهه اخیر، عشایر تغییراتی را به دلیل فشارهای خارجی نظیر خشکسالی تجربه نموده اند که چشم اندازهای اجتماعی، سیاسی و اقتصادی را دگرگون نموده و همچنین موجب کاهش سلامت مراتع گردیده است. در حقیقت خشک سالی یکی از مهمترین عوامل تعیین کننده کیفیت زندگی عشایر است. دام داران برای کاهش اثرات خشک سالی از استراتژی های مختلفی استفاده می کنند اما استراتژی هایی که اغلب مورد استفاده قرار می-گیرد فروش دام (کاهش اندازه گله) و خرید علوفه ی اضافی جهت مقابله با کمبود علوفه است. با توجه به اثرات منفی و ناخواسته خشک سالی، دولت نیز جهت مقابله با اثرات زیان بار این پدیده بر زندگی عشایر، سیاست هایی را دنبال نموده است. هدف مطالعه حاضر ارزیابی سیاست های مدیریت خشک سالی دولت در حمایت از جوامع عشایری است. این ابزارهای مدیریتی و سیاستی باید یکپارچگی جنبه های اقتصادی و زیست محیطی تصمیمات مرتبط با خشکسالی را بهبود بخشند. جهت نیل به این هدف، مطالعه ی حاضر به دو بخش تقسیم شد. در بخش نخست اثرات خشک-سالی در مزارع نماینده، کمی شد و استراتژی های مدیریتی با استفاده از مدل برنامه ریزی تصادفی دو مرحله ای بررسی گردید. سیاست های مدیریت خشک سالی دولت در حمایت از جوامع عشایری با استفاده از مدل در قسمت دوم شبیه سازی شد. نمونه ای مشتمل بر 124 تولید کننده، برای مصاحبه انتخاب گردید و داده های لازم در سطح مزرعه طی یک مطالعه ی میدانی، برای سال 1389 جمعآوری شد. مزارع نمونه با استفاده از روش نمونه گیری تصادفی طبقه بندی شده ی دو مرحله ای به دست آمد. نتایج نشان داد که افزایش در هزینه ی خرید علوفه ی اضافی به دلیل خشک-سالی، بین 38 تا 77 درصد میان مزارع نماینده متغیر بود. اثر خشک سالی بر کاهش اندازه ی گله نیز بین 9 تا 24 راس برآورد شد. نتایج همچنین نشان داد که زمان و میزان خرید علوفه ی اضافی و کاهش اندازه ی گله ی مزارع نماینده، بهینه نیست و این مزارع می توانند از طریق حرکت به سمت نقطه ی بهینه، وضعیت اقتصادی خود را بهبود بخشند. نهایتا، ترتیب سیاست های مدیریت خشک سالی دولت بر اساس بهبود یکپارچگی جنبه های اقتصادی و زیست محیطی عبارتند از: تامین آب آشامیدنی، بیمه دام، تامین وام کم بهره، خرید تضمینی دام و تامین علوفه ارزان قیمت.
ارزیابی
سیاست های مقابله با خشکسالی دولت
جوامع عشایری
استان فارس
2013
09
23
84
94
https://jead.um.ac.ir/article_31144_1d24327ce3fd7e657d77909fe923f0e2.pdf
اقتصاد و توسعه کشاورزی
2008-4722
2008-4722
1392
27
2
عوامل مؤثر بر قیمت گندم در بورس کالای ایران
حسین
محمدی
بهزاد
فکاری سردهایی
بازار محصولات کشاورزی در ایران همواره با مشکلات ساختاری متعددی نظیر ضعف سیستم بازاریابی و بازاررسانی، نوسانات قیمت، نبود زیرساختهای مناسب برای حمل و نقل و مواردی مشابه روبرو بوده و بخش عمدهای از این مشکلات مربوط به ساختار سنتی و ناکارای بازار محصولات کشاورزی میباشد. در جهت کاهش ناکارآمدیهای بازار محصولات کشاورزی، شفاف سازی و کشف قیمت صحیح، کنترل نوسانات قیمت محصولات و تنظیم عرضه و تقاضای محصولات کشاورزی، بورس کالای ایران رسماً از سال 1386 شروع به فعالیت نمود. هدف این مطالعه بررسی و مقایسه نوسانات قیمت گندم بورس کالای ایران با قیمت گندم بازار آزاد ایران و بورس کالای شیکاگو میباشد. بدین منظور از اطلاعات هفتگی قیمت گندم از 24 اسفند سال 1388 الی دوم آذر ماه 1390 استفاده شد. همچنین اثرات متقابل قیمت گندم بورس کالای ایران با قیمت گندم بازار آزاد ایران، بورس کالای شیکاگو، نرخ ارز و قیمت نفت خام ایران بررسی شد. نتایج نشان داد، نوسانات قیمت گندم بورس کالای ایران از نوسانات قیمت بازار آزاد ایران بیشتر میباشد. علاوه بر این شوک های وارد شده بر قیمت گندم در بازار آزاد ایران، بورس کالای شیکاگو و قیمت نفت با سرعت به قیمت گندم در بورس کالای ایران منتقل می شود.
گندم
نوسانات قیمت
بورس کالای ایران
VAR
تابع واکنش به ضربه
2013
09
23
95
102
https://jead.um.ac.ir/article_31166_b5804dd2b84ec7b8b89bb64fecbaa39a.pdf
اقتصاد و توسعه کشاورزی
2008-4722
2008-4722
1392
27
2
راهبردهای توسعه صنایع تبدیلی و تکمیلی باغی استان خراسان شمالی با استفاده از رویکرد تحلیل عوامل استراتژیک (SWOT)
علی
بزرگمهر
امین
نعمتی
حجت اله
ربانی نسب
بولفضل
یاوری
محمد
قربانی
مصطفی
حیدری
به منظور شناسایی نقاط قوت، ضعف، فرصتها و تهدیدها در صنایع تبدیلی و تکمیلی باغی استان خراسان شمالی، در این مطالعه از رویکرد تحلیل عوامل استراتژیک استفاده شد. اطلاعات موردنیاز از طریق مصاحبه حضوری و تکمیل پرسشنامه تخصصی با 20 نفر از مدیران و کارشناسان صنایع کشاورزی، کارشناسان باغبانی استان و صاحبان صنایع تبدیلی و تکمیلی باغی استان در سال 1391 جمعآوری گردید. نتایج نشان داد که وجود مواد خام اولیه باغی بیش از ظرفیت صنایع تبدیلی و تکمیلی استان با وزن نسبی (014316/0) و امتیاز نهایی (05/0) به عنوان مهمترین عامل قوت در شکلگیری و توسعه صنایع تبدیلی و تکمیلی باغی استان است. عدم برخورداری اکثر صنایع باغی استان از واحدهای تحقیق و توسعه بر اساس معیار آنتروپی با وزن نسبی (02365/0) و امتیاز نهایی (05/0)، به عنوان مهمترین عامل تأثیرگذار بر عدم شکلگیری و توسعه صنایع تبدیلی و تکمیلی باغی استان تشخیص داده شد. امکان جذب سرمایهگذاری خارجی در صنایع باغی استان به عنوان مهمترین فرصت در شکلگیری و توسعه صنایع تبدیلی و تکمیلی باغی استان با وزن نسبی (148058/0) و امتیاز نهایی (4/0) و بیثباتی در برنامهریزی تولیدی محصولات باغی از سوی کشاورزان استان با وزن نسبی (205475/0) و امتیاز نهایی (4/0) به عنوان مهمترین تهدید در شکلگیری و توسعه صنایع تبدیلی و تکمیلی باغی استان خراسان شمالی است. با توجه به نتایج، توسعه سردخانههای متناسب با حجم تولیدات باغی استان به منظور تأمین نیاز صنایع موجود استان و کاهش بخشی از ضایعات و بهبود واحدهای تحقیق و توسعه در صنایع تبدیلی و تکمیلی باغی استان به منظور افزایش قدرت رقابتپذیری صنایع باغی استان با صنایع باغی استانهای همجوار به عنوان راهبردهای بخش صنایع تبدیلی و تکمیلی باغی معرفی شده است.
صنایع تبدیلی و تکمیلی باغی
مازاد مواد اولیه باغی
خراسانشمالی
سرمایهگذاری
2013
09
23
103
113
https://jead.um.ac.ir/article_31185_58f23585d5d83eefa0c219e4b15130f8.pdf
اقتصاد و توسعه کشاورزی
2008-4722
2008-4722
1392
27
2
برآورد کارایی فنی چندمحصولی گاوداری های شیری استان خراسان شمالی (کاربرد تابع تولید مرزی تصادفی و تابع تولید مرزی فاصله ای تصادفی)
آرش
دوراندیش
افسانه
نیکوکار
مسعود
حسین زاده
عبداله
لوشابی
افزایش جمعیت و نیاز آن ها به محصولات پروتئینی و لبنی سبب شده است که سیاست افزایش کارایی مورد توجه سیاست گذاران بخش دامپروری قرار گیرد. هدف از این مطالعه، بررسی عوامل موثر بر درآمد حاصل از شیر، محاسبه کارایی فنی گاوداران و تعیین عوامل موثر بر کارایی آن ها در استان خراسان شمالی میباشد. دادههای مورد نیاز این مطالعه، داده های ترکیبی متقارن است که با استفاده از روش نمونهگیری خوشه ای و تکمیل پرسشنامه از 160 گاوداری شیری این استان در بین سال های 91-1388به دست آمد. برای بررسی عوامل موثر بر درآمد حاصل از تولید شیر از تابع کاب-داگلاس استفاده شد. همچنین به منظور محاسبه کارایی فنی و بررسی عوامل موثر بر آن از توابع مرزی تصادفی (SPF) و مرزی فاصله ای تصادفی (SDF) با و بدون در نظر گرفتن اثرات ناکارایی استفاده شد. نتایج برآورد توابع مرزی تصادفی (SPF) با و بدون در نظر گرفتن اثرات ناکارایی نشان داد که میانگین کارایی فنی محاسبه شده توسط این مدل 96/0 و 93/0 میباشد. همچنین تجربه، شغل اصلی گاودار و هدفمندسازی یارانه ها بر کارایی فنی تاثیر مثبت و معنی داری دارند. نتایج نشان داد که تعداد گاو، زمین، سرمایه گذاری در تجهیزات، نیروی کار و هزینه تغذیه تاثیر مثبت و معنی داری بر درآمد گاوداریهای شیری دارند. نتایج برآورد توابع مرزی فاصله ای تصادفی (SDF) با و بدون در نظر گرفتن اثرات ناکارایی نشان داد که میانگین کارایی فنی محاسبه شده توسط این مدل به ترتیب 91/0 و 94/0 میباشد و تجربه، شغل اصلی گاودار و هدفمندسازی یارانه ها بر کارایی فنی تاثیر مثبت و معنی داری دارند. همچنین تعداد گاو، زمین، سرمایه گذاری در تجهیزات، نیروی کار، هزینه دامپزشکی و تغذیه تاثیر مثبت و معنی داری بر درآمد حاصل از تولید شیر دارند. لذا با توجه به نتایج به دست آمده، استفاده از کلاس های آموزشی-ترویجی، صنعتی نمودن گاوداری ها، افزایش تعداد گاوها، پرداختن اختصاصی به شغل گاوداری و بهبود شرایط واحدهای گاوداری اعم از تغذیه و وضعیت بهداشتی برای افزایش کارایی و تولید در واحدهای تولید شیر در استان خراسان شمالی پیشنهاد می گردد.
تابع تولید مرزی تصادفی
تابع مرزی فاصله ای تصادفی
داده های ترکیبی متقارن
کارایی فنی
گاوداری شیری
استان خراسان شمالی
2013
09
23
114
122
https://jead.um.ac.ir/article_31240_f297f1798c2a5e7cd2fec6294b65c7f4.pdf
اقتصاد و توسعه کشاورزی
2008-4722
2008-4722
1392
27
2
عوامل موثر بر انتخاب کانال فروش در بین تولیدکنندگان مرکبات مازندران
سید مجتبی
مجاوریان
فاطمه
رسولی
سید علی
حسینی یکانی
یکی از تصمیمات بازاریابی برای کشاورزان، نحوه فروش تولیدات به بازار میباشد. آنها محصولات خود را به شیوه های مختلف به فروش میرسانند برای مثال پیش فروش، به دلالان محلی، عمده فروشان، یا سایر روشها. هدف از این مطالعه بررسی کانالهای توزیع مرکبات و ارزیابی عوامل موثر بر انتخاب هر یک توسط تولیدکنندگان مازندرانی است. داده های تحقیق از طریق نمونه گیری تصادفی ساده و مصاحبه با 252 باغدار از 15 شهرستان استان مازندران در سال 1390 جمع آوری گردید. روش مورد استفاده مدل لاجیت آشیانه ای سه لایه ایی بود. نتایج برآورد نشان داد که متغیرهای فاصله باغ از نزدیکترین شهر، تجربه باغدار، زمان فروش، هزینه های بازاریابی، نوع محصول و شیوه فروش غالب در منطقه از عوامل موثر بر انتقال کانال توزیع در بین تولیدکنندگان میباشد. تاثیر هر کدام از متغیرهای مزبور در هر کانال فروش متفاوت است با این وجود متغیرهای زمان فروش و نوع محصول اهمیت بیشتری دارند.
کانال توزیع
مرکبات
لاجیت آشیانه ای
مازندران
2013
09
23
123
133
https://jead.um.ac.ir/article_31265_90af557766a02dc975f62ba2f6016353.pdf
اقتصاد و توسعه کشاورزی
2008-4722
2008-4722
1392
27
2
الگوسازی نوسانات نامتقارن قیمت ها در بازار گوشت مرغ استان تهران
محمد
قهرمان زاده
طراوت
عارف عشقی
بازار محصولات کشاورزی در ایران همواره با مشکلات ساختاری متعددی نظیر ضعف سیستم بازاریابی و بازاررسانی، نوسانات قیمت، نبود زیرساختهای مناسب برای حمل و نقل و مواردی مشابه روبرو بوده و بخش عمدهای از این مشکلات مربوط به ساختار سنتی و ناکارای بازار محصولات کشاورزی میباشد. در جهت کاهش ناکارآمدیهای بازار محصولات کشاورزی، شفاف سازی و کشف قیمت صحیح، کنترل نوسانات قیمت محصولات و تنظیم عرضه و تقاضای محصولات کشاورزی، بورس کالای ایران رسماً از سال 1386 شروع به فعالیت نمود. هدف این مطالعه بررسی و مقایسه نوسانات قیمت گندم بورس کالای ایران با قیمت گندم بازار آزاد ایران و بورس کالای شیکاگو میباشد. بدین منظور از اطلاعات هفتگی قیمت گندم از 24 اسفند سال 1388 الی دوم آذر ماه 1390 استفاده شد. همچنین اثرات متقابل قیمت گندم بورس کالای ایران با قیمت گندم بازار آزاد ایران، بورس کالای شیکاگو، نرخ ارز و قیمت نفت خام ایران بررسی شد. نتایج نشان داد، نوسانات قیمت گندم بورس کالای ایران از نوسانات قیمت بازار آزاد ایران بیشتر میباشد. علاوه بر این شوک های وارد شده بر قیمت گندم در بازار آزاد ایران، بورس کالای شیکاگو و قیمت نفت با سرعت به قیمت گندم در بورس کالای ایران منتقل می شود
اثر اخبار
جوجه یکروزه گوشتی
کنجاله سویا
گوشت مرغ
مدلهای GARCH غیرخطی
نوسانات قیمت
2013
09
23
134
143
https://jead.um.ac.ir/article_31273_a88af1888c65157d1813eca45df4ba30.pdf
اقتصاد و توسعه کشاورزی
2008-4722
2008-4722
1392
27
2
انتقال عمودی قیمت در بازار تخممرغ ایران: کاربرد الگو تصحیح- خطای برداری آستانه ای دو رژیمه
زهرا
رسولی
محمد
قهرمان زاده
مطالعهی حاضر تعدیلات غیرخطی و مکانیزم انتقال قیمت بین سطوح عمدهفروشی و خردهفروشی در بازار تخممرغ ایران را در قالب مدل TVECM دورژیمهی هانسن و سئو (2002) مورد بررسی قرار داده است. مطابق نتایج آزمونهای ریشهواحد هر دو سری قیمت عمدهفروشی و خردهفروشی تخممرغ دارای انباشتگی درجه اول بوده و نتایج آزمون همجمعی یوهانسن مبین آن است که در بلندمدت سریهای قیمت در دو انتهای زنجیرهی بازاریابی تخممرغ کاملاً همجمعاند، یعنی هر گونه تغییر بوجود آمده در یکی از قیمتها به صورت کامل به دیگری منتقل میگردد. در گام بعدی نتایج آزمون SupLM هانسن و سئو (2002) تعدیل آستانهای قیمتهای عمدهفروشی و خردهفروشی تخم مرغ به سمت تعادل بلندمدت را تأیید نمود. بررسی مدل TVECM تخمین زده شده نشان میدهد که ضریب تصحیح خطا در هر دو رژیم برای قیمت خردهفروشی معنیدار بوده و مقدار آن در رژیم دوم یعنی وقتی حاشیههای بازاریابی بیشتراست، نسبت به رژیم اول بزرگتر است. این در حالی است که این ضریب برای قیمت عمدهفروشی در هر دو رژیم غیر معنیدار است؛ مبین اینکه وقتی انحرافی نسبت به تعادل بلندمدت رخ میدهد عمدهفروشان تمایل چندانی به نشان دادن واکنش ندارند ولی خردهفروشان هم نسبت به انحرافات افزایشی از تعادل بلندمدت و هم نسبت به انحرافات کاهشی از تعادل بلندمدت عکسالعمل نشان میدهند. همچنین میزان عکسالعمل آنها نسبت به انحرافات افزایشی به مراتب بیشتر میباشد. پویاییهای کوتاهمدت در هر دو رژیم تقریباً مشابه است؛ اگر چه سرعت تعدیل در رژیم دوم، بالاتر میباشد.
انتقال نامتقارن قیمت
رهیافت هانسن و سئو
مدل تصحیح خطای برداری آستانهای
بازار تخممرغ
ایران
2013
09
23
144
155
https://jead.um.ac.ir/article_31279_794344e88889e8a48edc4b98e89e621c.pdf
اقتصاد و توسعه کشاورزی
2008-4722
2008-4722
1392
27
2
کاربرد تحلیل تمایزی چندگروهی در تعیین عوامل اقتصادی- اجتماعی مؤثر بر تأثیرپذیری خریداران مواد غذایی از شیوههای مختلف تبلیغات بازاریابی (مطالعه موردی: شهر مشهد)
محمدرضا
کهنسال
علی
فیروز زارع
یکی از ملموسترین و اساسیترین اقدامات فرایند بازاریابی و همچنین یکی از گستردهترین حوزههای نظامهای بازاریابی، تبلیغات است.چنانچه بنگاهها در فرایند بازاریابی خود، با بهرهگیری از علم، تخصص و تجربه شیوههای صحیح، مناسب و هدفمند تبلیغات را انتخاب نمایند، میتوانند علاوه بر ارتقاء سطح رفاه مشتریان، سود هنگفتی را برای خود به ارمغان آورند. بنابراین لازم است پیش از انجام هرگونه تبلیغات، نسبت به شناسایی عوامل اقتصادی- اجتماعی مؤثر بر تأثیرپذیری خریداران مواد غذایی از شیوههای تبلیغات بازاریابی مختلف، اقدام گردد. در این راستا پژوهش حاضر تلاش نموده است با بهرهگیری از الگوی تحلیل تمایزی چندگروهی و دادههای 201 مشتری مواد غذایی شهر مشهد که در سال 1391 با بهرهگیری از روش نمونهگیری تصادفی ساده جمعآوری گردید، عوامل مؤثر بر تأثیرپذیری شهروندان مشهدی را از شیوههای تبلیغی مختلف در خرید مواد غذایی، مورد بررسی قرار دهد. نتایج نشان میدهد که متغیرهای سن، وضعیت تأهل، تحصیلات و درآمد خریداران به ترتیب بیشترین اهمیت را در ایجاد تمایز مشتریان متأثر از فروشندگان و مشتریان متأثر از رسانه دارند و متغیرهای بُعد خانوار، نرخ متوسط مصرف و جنسیت خریداران بیشترین اهمیت را در ایجاد تمایز بین مشتریان متأثر از دوستان و آشنایان و مشتریان متأثر از رسانه و فروشندگان دارا میباشند.
: تبلیغات بازاریابی
تحلیل تمایزی چندگروهی
تأثیرپذیری
مواد غذایی
مشهد
2013
09
23
156
167
https://jead.um.ac.ir/article_31315_d92840e39458f8542d18c6a4e798aad8.pdf
اقتصاد و توسعه کشاورزی
2008-4722
2008-4722
1392
27
2
abstract
a
a
2013
09
23
9
16
https://jead.um.ac.ir/article_31344_6ab93753544974fa61167c1901b41d83.pdf
اقتصاد و توسعه کشاورزی
2008-4722
2008-4722
1392
27
2
تصویر جلد نشریه
t
t
2013
09
23
https://jead.um.ac.ir/article_31366_ef43e589725aa3828e699f82a9b68da2.pdf