TY - JOUR ID - 34081 TI - مؤلفه ‏های مؤثر بر ترجیحات مصرف میوه و سبزیجات ارگانیک در مشهد JO - اقتصاد و توسعه کشاورزی JA - JEAD LA - fa SN - 2008-4722 AU - کوچکی, علی رضا AU - قربانی, محمد AU - منصوری, هومن AU - رجب زاده, محسن AD - دانشگاه فردوسی مشهد AD - موسسه آموزش عالی خردگرایان مطهر Y1 - 2017 PY - 2017 VL - 30 IS - 4 SP - 323 EP - 330 KW - ارگانیک KW - پروبیت چندمعادله ای KW - سبزیجات KW - مشهد KW - میوه DO - 10.22067/jead2.v30i4.49818 N2 - کشاورزی ارگانیک در ساده‌ترین تعریف به عنوان کشاورزی بدون افزودن مواد شیمیایی صنعتی تعریف شده است. با وجود گسترش شناخت و درک فواید تولید و مصرف محصولات ارگانیک در سال‌های اخیر، توسعه بازارهای این نوع محصولات نیازمند بررسی، تحلیل و شناخت الگوهای رفتاری مصرف کنندگان در طرف تقاضا است. در این مقاله تلاش شده است تا با بکارگیری یک الگوی پروبیت دو معادله‌ای با ساختار معادلات به ظاهر نامرتبط، مؤلفه‏های مؤثر بر ترجیحات مصرف کنندگان برای میوه و سبزیجات ارگانیک شناسایی شود. داده های مورد استفاده از طریق تکمیل پرسشنامه در میان 200 مصرف کننده در شهرستان مشهد در سال 1391 جمع آوری شده‎اند. نتایج نشان داد تحصیلات مصرف‌کننده، اطلاع از عرضه محصول، اهمیت ظاهر محصول و اهمیت ارزش غذایی از نظر مصرف کننده، متغیرهایی هستند که به صورت معنی دار بر احتمال وقوع همزمان تمایل به پرداخت برای میوه و سبزیجات ارگانیک مؤثرند. UR - https://jead.um.ac.ir/article_34081.html L1 - https://jead.um.ac.ir/article_34081_c9923ba798c6e52e1d09184874c736bb.pdf ER -