با همکاری انجمن اقتصاد کشاورزی ایران
اقتصاد کشاورزی
تجزیه رشد بهره‌وری عوامل تولید محصول برنج در ایران: کاربرد رهیافت تحلیل مرزی تصادفی

سمانه نیکان؛ قادر دشتی؛ جواد حسین زاد؛ محمد قهرمان زاده

دوره 38، شماره 2 ، تیر 1403، ، صفحه 169-176

https://doi.org/10.22067/jead.2024.86613.1251

چکیده
  برنج یکی از محصولات مهم کشاورزی بوده که بهبود بهره‌وری عوامل آن پیش‌شرط اساسی افزایش تولید این محصول است. هدف مطالعه حاضر تجزیه رشد بهره ­وری کل عوامل تولید محصول برنج در ایران است. داده­ های موردنیاز برای استان‌های مختلف و مربوط به دوره زمانی 1399-1379 از وزارت جهاد کشاورزی و مرکز آمار ایران تهیه گردید. با بکارگیری رهیافت پارامتریک ...  بیشتر

اقتصاد کشاورزی
تحلیل مؤلفه‌های تأثیرگذار بر بهبود مدیریت مزارع برنج در شهرستان رودبار

حسین شعبانعلی فمی؛ سید محمد صادق تیموری سندسی؛ ناصر مطیعی؛ مهسا معتقد

دوره 37، شماره 3 ، مهر 1402، ، صفحه 341-364

https://doi.org/10.22067/jead.2023.82560.1195

چکیده
  هدف این مطالعه، بررسی مؤلفه­های تأثیرگذار بر بهبود مدیریت مزارع برنج در شهرستان رودبار بود که در قالب پارادایم کمی حاکم بر این پژوهش انجام شد. حجم نمونه تحقیق 252 نفر از کشاورزان شهرستان رودبار بودند که به­روش تصادفی ساده مورد­بررسی قرار گرفتند. باتوجه به شاخص­های محاسبه شده، پایایی و روایی مدل تایید گردید. به­منظور بررسی ...  بیشتر

پیش‌بینی میزان پذیرش بازار آتی توسط برنج‌کاران: مطالعه موردی شهرستان ساری

کیمیا سام دلیری؛ سید علی حسینی یکانی؛ سید مجتبی مجاوریان

دوره 33، شماره 1 ، فروردین 1398، ، صفحه 15-24

https://doi.org/10.22067/jead2.v0i0.67858

چکیده
  نوسـانات شـدید قیمتـی به عنوان یکی از مهمترین مشکلات موجود در بــازار ســنتی محصولات کشاورزی در ایــران، پیامدهای منفی فراوانی را به دنبال خود دارد. بازار آتی محصولات کشاورزی، به عنوان راه­حلی مؤثر در جهت کنترل نوسانات قیمتی در این بازارها مطرح می­گردد. بدین­جهت، با توجه به لزوم چنین بازار منسجم و سازمان­یافته­ای، در این مطالعه، ...  بیشتر

اثر آزادسازی تجاری بر تولید، مصرف و تجارت برنج

لیلا راوند؛ آرش دوراندیش؛ محمود صبوحی

دوره 32، شماره 3 ، مهر 1397، ، صفحه 199-212

https://doi.org/10.22067/jead2.v32i3.68802

چکیده
  آزادسازی تجاری منجر به حذف کلیه تحریف‌های تجاری می‌شود و هدف نهایی آن تشکیل یک بازار واحد جهانی می‌باشد. برنج یکی از مهم‌ترین محصولات کشاورزی و استراتژیک بوده و نقش بسیار مهمی در تجارت و امنیت غذایی ایران و جهان دارد. این پژوهش با استفاده از الگوی تعادل جزئی بخش کشاورزی و بهینه‌سازی با استفاده از برنامه‌ریزی مثبت و رهیافت حداکثر ...  بیشتر

برنجکاران تحت تأثیر چه عواملی شیوه فروش خود را انتخاب می‌کنند؟ مطالعه موردی: برنج‌کاران شهرستان جویبار

سید مجتبی مجاوریان؛ مهران تقی زاده؛ حمید امیرنژاد

دوره 32، شماره 2 ، تیر 1397، ، صفحه 155-165

https://doi.org/10.22067/jead2.v32i2.69017

چکیده
  یکی از تصمیم‌های تولیدکنندگان که به شدت بر بازده اقتصادی فعالیت‌شان اثرگذار است، نحوه فروش تولیدات در بازار می‌باشد. کشاورزان می-توانند محصولات خود را به شیوه‌های مختلفی به‌فروش برسانند. هدف از این مطالعه بررسی عوامل مؤثر بر انتخاب شیوه‌های فروش برنج توسط کشاورزان شهرستان جویبار می‌باشد. داده‌های تحقیق از طریق تکمیل پرسشنامه ...  بیشتر

سنجش شکست اراضی شالیکاری در چارچوب رهیافت تابع هزینه (مطالعه موردی: استان گیلان)

میلاد اتقایی کردکلایی؛ محمد کاوسی کلاشمی؛ فرناز اسماعیلی

دوره 25، شماره 1 ، فروردین 1390

https://doi.org/10.22067/jead2.v1390i1.8886

چکیده
  چکیدهدر این مطالعه برای تعیین نقطه شکست زمین، از تابع هزینه ترانسلوگ استفاده شده است. داده های مورد نیاز در برآورد تابع هزینه شامل مقادیر و قیمت های نهاده ها و مقادیر تولید از یک نمونه 500 برنج کار استان گیلان که در سال 1387 گردآوری شده بدست آمده است. رهیافت مورد استفاده در این تحقیق رگسیون های به ظاهر نا مرتبط تکراری (SUR) می باشد. نتایج نشان ...  بیشتر

سنجش وجود تغییر ساختاری در ترجیحات مصرف کنندگان ایرانی برای سبد کالایی برنج:

حبیب الله سلامی؛ محمد کاوسی کلاشمی

دوره 25، شماره 1 ، فروردین 1390

https://doi.org/10.22067/jead2.v1390i1.8887

چکیده
  چکیدهحضور موفق ارقام برنج هندی و پاکستانی در بازار ایران به سبب تشابه کیفی با ارقام ایرانی، قیمت پایین این ارقام، تبلیغات گسترده و برخورداری از بسته بندی مناسب، زراعت برنج در ایران را با چالش مواجه ساخته است. استقبال مصرف کنندگان ایرانی از این برنج های وارداتی چنانچه ناشی از تغییر در ترجیحات مصرف کنندگان ایرانی به نفع این ارقام و ...  بیشتر

تعیین ارزش اقتصادی زمین و نیروی کار خانوادگی در تولید برنج ( مطالعه موردی: شهرستان رشت)

قادر دشتی؛ اکرم جوادی؛ طراوت عارف عشقی

دوره 24، شماره 4 ، دی 1389

https://doi.org/10.22067/jead2.v1389i4.8191

چکیده
  چکیدهبا عنایت به اینکه حدود 34 درصد سطح زیر کشت برنج کشور به استان گیلان تعلق دارد، در مطالعه حاضر برخی ابعاد اقتصادی و مدیریت بکارگیری منابع تولید بویژه ارزش اقتصادی آن ها در شهرستان رشت مورد بررسی واقع شد. برای این کار داده های لازم از 80 شالیکار منطقه در سال 1386 جمع آوری گردید. با توجه به مزایای روش های پارامتریک در تبیین ساختار تولید ...  بیشتر

بررسی وجود محدودیت مالی و اثر آن بر کاهش تولید برنج در شمال: کاربرد تابع تولید غیرمستقیم

حبیب الله سلامی؛ حامد رفیعی

دوره 24، شماره 1 ، فروردین 1389

https://doi.org/10.22067/jead2.v1389i1.3496

چکیده
  چکیدهاین مطالعه به بررسی اثر وجود محدودیت منابع مالی و تاثیر آن بر سطح تولید برنج در دو استان مازندران و گیلان می پردازد. در این راستا از رهیافت تابع تولید غیرمستقیم و با به‌کارگیری اطلاعات مربوط به تولیدات برنج برای سال زراعی 1386 در استان های یاد شده استفاده شده است. نتایج این پژوهش نشان می دهد که کمبود اعتبارات و منابع مالی در تمامی ...  بیشتر