با همکاری انجمن اقتصاد کشاورزی ایران
اقتصاد کشاورزی
تاثیر شیوع بیماری کرونا بر ارزش سهام شرکت‌های مواد غذایی در بورس تهران

سید مجتبی مجاوریان؛ فواد عشقی؛ صدیقه آهنگری

دوره 36، شماره 4 ، دی 1401، ، صفحه 353-361

https://doi.org/10.22067/jead.2022.71165.1053

چکیده
  ویروس کرونا (کووید-19) علاوه بر تاثیر منفی بر بهداشت وسلامت افراد، جهان را با یک بحران مالی- اقتصادی عظیم روبه­ روساخته است. شیوع ویروس کرونا در سراسر جهان، میزان معاملات و ارزش سهام را نیز تحت تاثیر قرار داده است. از آنجا که در شرایط بحران بازار مواد غذایی تاثیر بیشتری می­ گیرد، در این مطالعه به بررسی این رابطه در بورس اوراق بهادار ...  بیشتر

اقتصاد کشاورزی
رتبه‌بندی شاخص‌های مهم فنآوری بلاکچین برای زنجیره تأمین روغن نباتی

طاهره رنجبر؛ سید مجتبی مجاوریان؛ زینب رفتنی امیری؛ سمیه شیرزادی لسکوکلایه؛ فواد عشقی

دوره 36، شماره 2 ، تیر 1401، ، صفحه 169-182

https://doi.org/10.22067/jead.2022.71164.1092

چکیده
  زنجیره تأمین روغن نباتی مشتمل بر چهار بازار به هم پیوسته می باشد. این بازارها شامل دانه­های روغنی، روغن خام، کنجاله و روغن خوراکی می­باشد. امروزه فناوری اطلاعات و ارتباطات یکپارچه در بهبود زنجیره تأمین نقش انکارناپذیری دارد. پذیرش هر فنآوری جدید بخش مهمی از توسعه آن می­باشد. هدف از این مطالعه شناسایی و رتبه­بندی ترجیحات بازیگران ...  بیشتر

اقتصاد کشاورزی
بررسی ناهمگنی ترجیحات کشاورزان برای استفاده از انرژی خورشیدی

مهسا تسلیمی؛ حمید امیرنژاد؛ سید مجتبی مجاوریان؛ حسین آزادی

دوره 35، شماره 3 ، مهر 1400، ، صفحه 219-230

https://doi.org/10.22067/jead.2021.68131.1009

چکیده
  به­کارگیری انرژی­های تجدیدپذیر باتوجه به گستردگی و ماهیت آن در شرایط کنونی اقتصادی و محیط­زیستی کشور و همچنین، وجود تحریم­های بین­المللی می­تواند راه حل مناسبی برای کاهش آلودگی، مدیریت منابع طبیعی و محیط­زیست و کاهش فشارهای هزینه­ای دولت محسوب شود. در این میان، یکی از مهم­ترین زیربخش­های اقتصاد که قابلیت و ظرفیت ...  بیشتر

اقتصاد کشاورزی
تعیین راهبردهای توسعه‌ی بخش کشاورزی استان مازندران

حمید امیرنژاد؛ سید علی حسینی یکانی؛ سید مجتبی مجاوریان؛ فاطمه کشیری کلائی؛ مهسا تسلیمی

دوره 34، شماره 4 ، دی 1399، ، صفحه 421-445

https://doi.org/10.22067/jead.2021.17798.0

چکیده
  به­دلیل ویژگی­های بارز بخش کشاورزی، این بخش را می­توان محرکه­ی اقتصاد در چارچوب اقتصاد مقاومتی دانست. به­منظور تحقق اقتصاد مقاومتی، بایستی ضمن تعیین بخش­های پایه به­منظور سرمایه­گذاری بهینه، چالش­های و پتانسیل­های پیش­روی این بخش نیز شناسایی شوند. با توجه به قابلیت­های تولید محصولات کشاورزی در استان مازندران، ...  بیشتر

تعیین پرتفوی بهینه با مدل‌سازی ریسک سیستماتیک: شرکت‌های صنایع غذایی منتخب بورس اوراق بهادار تهران

فاطمه مجتهدی؛ سید مجتبی مجاوریان؛ سید علی حسینی یکانی

دوره 34، شماره 2 ، تیر 1399، ، صفحه 149-161

https://doi.org/10.22067/jead2.v34i2.84194

چکیده
  تعیین پرتفوی بهینه از مهم‌ترین تصمیمات افراد سرمایه‌گذار در بورس می‌باشد. این مطالعه به دنبال تعیین پرتفوی بهینه از سهام شرکت‌های صنایع غذایی با درنظر گرفتن ریسک سیستماتیک است. در این مطالعه از معیار EDH برای اندازه‌گیری ریسک سیستماتیک سهام هر یک از شرکت‌های منتخب صنایع غذایی استفاده شده‌، سپس با استفاده از مدل فاکتور رابطه‌ای ...  بیشتر

مقایسه به‌کارگیری تئوری عدم حتمیت و تئوری احتمال در محاسبه سنجه‌های عدم حتمیت درآمد محصولات زراعی عمده منطقه گهرباران ساری

فاطمه کشیری کلائی؛ سید علی حسینی یکانی؛ سید مجتبی مجاوریان

دوره 34، شماره 1 ، فروردین 1399، ، صفحه 47-61

https://doi.org/10.22067/jead2.vi0.82584

چکیده
  با وجود اینکه فعالیت در بخش کشاورزی توأم با عدم حتمیت می­باشد، مدل­سازی مناسبی برای سنجش عدم­حتمیت­های این بخش صورت نگرفته است. سنجش عدم حتمیت در درجه اول مستلزم استخراج درجه باور بوده و در درجه دوم، استفاده از تئوری عدم حتمیت در مدل­سازی آن ضروری به­نظر می­رسد. در مطالعه حاضر به­منظور شناسایی لزوم به­کارگیری تئوری ...  بیشتر

زمان یا مکان؟ کدام یک در بهره‌برداری از صنایع تبدیلی و تکمیلی کشاورزی اثرگذارترند؟

رقیه زاهدیان تجنکی؛ سید مجتبی مجاوریان؛ سید علی حسینی یکانی

دوره 33، شماره 3 ، مهر 1398، ، صفحه 251-263

https://doi.org/10.22067/jead2.v33i3.75213

چکیده
  مطالعات اولیه در زمینه ایجاد بنگاه­های اقتصادی بیشترین اثر را به مشخصات متقاضیان و محیط اطراف آن نسبت می­دهند. در طی دهه گذشته به نقش برتری­های مکانی و زمان بر شکل­گیری واحدهای اقتصادی جدید توجه می­شود. هدف از این مطالعه مقایسه سهم مکان استقرار و زمان احداث بر بهره­برداری از صنایع تبدیلی و تکمیلی کشاورزی استان مازندران ...  بیشتر

پیش‌بینی میزان پذیرش بازار آتی توسط برنج‌کاران: مطالعه موردی شهرستان ساری

کیمیا سام دلیری؛ سید علی حسینی یکانی؛ سید مجتبی مجاوریان

دوره 33، شماره 1 ، فروردین 1398، ، صفحه 15-24

https://doi.org/10.22067/jead2.v0i0.67858

چکیده
  نوسـانات شـدید قیمتـی به عنوان یکی از مهمترین مشکلات موجود در بــازار ســنتی محصولات کشاورزی در ایــران، پیامدهای منفی فراوانی را به دنبال خود دارد. بازار آتی محصولات کشاورزی، به عنوان راه­حلی مؤثر در جهت کنترل نوسانات قیمتی در این بازارها مطرح می­گردد. بدین­جهت، با توجه به لزوم چنین بازار منسجم و سازمان­یافته­ای، در این ...  بیشتر

برنجکاران تحت تأثیر چه عواملی شیوه فروش خود را انتخاب می‌کنند؟ مطالعه موردی: برنج‌کاران شهرستان جویبار

سید مجتبی مجاوریان؛ مهران تقی زاده؛ حمید امیرنژاد

دوره 32، شماره 2 ، تیر 1397، ، صفحه 155-165

https://doi.org/10.22067/jead2.v32i2.69017

چکیده
  یکی از تصمیم‌های تولیدکنندگان که به شدت بر بازده اقتصادی فعالیت‌شان اثرگذار است، نحوه فروش تولیدات در بازار می‌باشد. کشاورزان می-توانند محصولات خود را به شیوه‌های مختلفی به‌فروش برسانند. هدف از این مطالعه بررسی عوامل مؤثر بر انتخاب شیوه‌های فروش برنج توسط کشاورزان شهرستان جویبار می‌باشد. داده‌های تحقیق از طریق تکمیل پرسشنامه ...  بیشتر

اندازه‌گیری ریسک آتی عملکرد محصولات زراعی با استفاده از روش CVaR در شبکه‌های کشاورزی زاینده‌رود

رضا حیدری کمال آبادی؛ سید علی حسینی یکانی؛ سید مجتبی مجاوریان؛ علیرضا نیکویی

دوره 31، شماره 3 ، مهر 1396، ، صفحه 252-266

https://doi.org/10.22067/jead2.v31i3.65125

چکیده
  مدیریت ریسک نوین به دنبال انتخاب بهترین تکنیک‌ها برای حداقل کردن خطرات و پیامدهای ناشی از فرآیند تصمیم‌گیری است. همچنین تعیین ماهیت ریسک عملکرد محصولات زراعی نیز می‌تواند اطلاعات مفیدی در زمینه چگونگی مدیریت ریسک بخش کشاورزی فراهم نماید. لذا این مطالعه تلاش می‌کند تا روش جدیدی برای محاسبه ریسک عملکرد محصولات زراعی ناشی از تغییرات ...  بیشتر

اولویت بندی عوامل موثر بر موفقیت یک کالا در رینگ کشاورزی بورس کالای ایران

صدیقه آهنگری؛ سید مجتبی مجاوریان؛ سید علی حسینی یکانی

دوره 31، شماره 1 ، فروردین 1396، ، صفحه 27-35

https://doi.org/10.22067/jead2.v31i1.56950

چکیده
  با توجه شفاف نبودن اطلاعات، ساختار سنتی و هم چنین ریسکی بودن فعالیت کشاورزی انتظار می رفت بورس کالای کشاورزی ایران جهت مهار موانع فوق موثر باشد اما این شرکت نتوانست نقش رهبری را در بازار محصولات کشاورزی داشته باشد. در این مطالعه سعی شده است عملکرد رینگ کشاورزی با نگرش بر معیارهای انتخاب کالا در بورس بررسی گردد. در این مطالعه از روش ...  بیشتر

اولویت‌بندی روستاهای هدف گردشگری در استان مازندران

زهرا نعمت الهی؛ سید مجتبی مجاوریان؛ مسعود حسین زاده

دوره 30، شماره 3 ، مهر 1395، ، صفحه 218-226

https://doi.org/10.22067/jead2.v30i3.56990

چکیده
  گردشگری روستایی با ظرفیت‌هایی که دارد، می تواند به عنوان راهکاری اساسی در توسعه پایدار روستایی مطرح شود. لذا مطالعه حاضر با استفاده از روش تحلیل سلسله مراتبی (AHP) می کوشد با نگاهی کاربردی و علمی، ابتدا عوامل مؤثر بر گردشگری روستایی در استان مازندران را اولویت بندی نموده و سپس بر اساس نظر 11 تن از کارشناسان سازمان میراث فرهنگی، گردشگری ...  بیشتر

درجه ریسک گریزی مطلق کشاورزان و تعیین عوامل مؤثر بر آن در گهرباران ساری

طاهره رنجبر؛ سید علی حسینی یکانی؛ سید مجتبی مجاوریان

دوره 29، شماره 4 ، دی 1394، ، صفحه 401-410

https://doi.org/10.22067/jead2.v29i4.47543

چکیده
  با توجه به اهمیت درجه ریسک گریزی کشاورزان در تدوین سیاست‌ها و برنامه‌ریزی بخش کشاورزی و همچنین عامل مهم و مؤثر بر فرآیند تصمیم گیری توسط کشاورزان، استفاده از روش های برنامه ریزی ریاضی و اقتصادسنجی جهت بررسی و تعیین سطح ریسک گریزی کشاورزان توصیه شده است. در این مطالعه، با استفاده از روش استخراج مستقیم تابع مطلوبیت و نظریه مطلوبیت ...  بیشتر

بررسی اثر تغییر ساختار بازار پسته ایران بر رفاه عرضه کنندگان و تقاضاکنندگان در چارچوب مدل تعادل فضایی

فاطمه کشیری کلائی؛ سید علی حسینی یکانی؛ سید مجتبی مجاوریان

دوره 29، شماره 1 ، فروردین 1394، ، صفحه 43-54

https://doi.org/10.22067/jead2.v0i0.39003

چکیده
  مطابق با بررسی ساختار بازار پسته در ایران، وجود مشکلاتی چند در این محصول موجب ایجاد قدرت انحصاری برخی شرکت ها در تعیین قیمت این محصول در بازارهای داخلی گشته است. این مسئله موجب انحراف از بهینة اجتماعی و ایجاد اثراتی در رفاه اقشار مختلف جامعه می گردد. لذا در مطالعة حاضر با استفاده از اطلاعات سال 1389، با هدف بررسی وجود یا عدم وجود انحصار ...  بیشتر

عوامل موثر بر انتخاب کانال فروش در بین تولیدکنندگان مرکبات مازندران

سید مجتبی مجاوریان؛ فاطمه رسولی؛ سید علی حسینی یکانی

دوره 27، شماره 2 ، تیر 1392، ، صفحه 123-133

https://doi.org/10.22067/jead2.v0i0.26410

چکیده
  یکی از تصمیمات بازاریابی برای کشاورزان، نحوه فروش تولیدات به بازار می‌باشد. آنها محصولات خود را به شیوه های مختلف به فروش می‌رسانند برای مثال پیش فروش، به دلالان محلی، عمده فروشان، یا سایر روشها. هدف از این مطالعه بررسی کانالهای توزیع مرکبات و ارزیابی عوامل موثر بر انتخاب هر یک توسط تولیدکنندگان مازندرانی است. داده های تحقیق از طریق ...  بیشتر