مرضیه رونقی؛ محمدرضا کهنسال؛ محمد قربانی
چکیده
حکمرانی خوب برای کشاورزی بهمعنی فراهم آوردن خدمات بهتر با مشارکت دولت، جامعه مدنی و بخش خصوصی برای کشاورزان است. حکمرانی کشاورزی شامل نهادهایی است که در آن کشاورزان در مورد منافع خود صحبت میکنند، حقوق قانونی خود را اعمال میکنند، تعهدات خود را برآورده میکنند و در زمان اختلاف میان آنها میانجیگری میشود. در این تحقیق، ...
بیشتر
حکمرانی خوب برای کشاورزی بهمعنی فراهم آوردن خدمات بهتر با مشارکت دولت، جامعه مدنی و بخش خصوصی برای کشاورزان است. حکمرانی کشاورزی شامل نهادهایی است که در آن کشاورزان در مورد منافع خود صحبت میکنند، حقوق قانونی خود را اعمال میکنند، تعهدات خود را برآورده میکنند و در زمان اختلاف میان آنها میانجیگری میشود. در این تحقیق، تأثیر ضریب تغییر متغیرهای منتخب حکمرانی کشاورزی (دامداری) در برنامههای توسعه کشور بر بازار گوشت با استفاده از مدل جابجایی تعادل 4(EDM) مورد بررسی قرار گرفت. عوامل قیمت و مقدار برای مرغ، گاو و گوسفند و همچنین مازاد عرضهکننده تحت سناریوهای مختلف در برنامه پنجم و ششم توسعه مورد بررسی قرار گرفت. نتایج نشان داد که عوامل اشتغال کشاورزی و شرکتهای تعاونی بیشترین اهمیت را در حوزه سیاسی، اجتماعی و محیطی دارند و عوامل افزایش تولید و سرمایهگذاری در حوزه اقتصادی بیشترین رتبه و اهمیت را دارند. مطابق با یافتههای پژوهش، از جمله توصیههای سیاستی این است که حکمرانی خوب باید منافع کشاورزی را در حوزههای مختلف از طریق اجماع و مشارکت عمومی با کشاورزان تامین کند. دستیابی به توافق جامع نیازمند نمایندگان منتخب، متخصصان متفکر و کشاورزان نوآور با دیدگاه وسیع و بلندمدت در زمینه حکمرانی خوب و داشتن درک درست از رشد و توسعه کشاورزی است.
مرضیه رونقی؛ محمدرضا کهنسال؛ محمد قربانی
چکیده
حکمرانی خوب مجموعهای از هنجارها و ارزشهاست و این یک عامل مهم برای توسعه کشور محسوب میشود. با توجه به آن که بخش کشاورزی نقش مهمی را در زندگی مردم دارد اما سهم آن در توسعه کاهش یافته است. در این تحقیق ابتدا از روش فرا ترکیب4 برای یافتن عوامل مهم حکمرانی کشاورزی در سطح جهانی استفاده شد. از کارشناسان متخصص کشاورزی برای رتبهبندی متغیرها ...
بیشتر
حکمرانی خوب مجموعهای از هنجارها و ارزشهاست و این یک عامل مهم برای توسعه کشور محسوب میشود. با توجه به آن که بخش کشاورزی نقش مهمی را در زندگی مردم دارد اما سهم آن در توسعه کاهش یافته است. در این تحقیق ابتدا از روش فرا ترکیب4 برای یافتن عوامل مهم حکمرانی کشاورزی در سطح جهانی استفاده شد. از کارشناسان متخصص کشاورزی برای رتبهبندی متغیرها در سطح جهانی با استفاده از روش آنتروپی شانون استفاده شد. همچنین برای یافتن مؤلفههای حکمرانی کشاورزی در ایران از تکنیک دلفی برای پر کردن پرسشنامهها و ماتریس مقایسه دوجانبه در بین خبرگان ایرانی استفاده شد و در انتها روش فازی برای وزندهی و مقایسه متغیرها در سطح جهانی و ایران بکار گرفته شد. مطابق با یافتههای مدل فرا ترکیب متغیرهای (سیاست بینالمللی، مشارکت گروهی و شرکتهای تعاونی، رعایت استانداردها) بیشترین اهمیت و رتبه را دارند. در حالیکه، با استفاده از تجزیه و تحلیل فازی متغیرهای (اشتغال کشاورزی، مشارکت گروهی و شرکتهای تعاونی) بیشترین اهمیت را در حوزه سیاسی، اجتماعی و محیطی و متغیرهای (افزایش تولید و بازارهای مالی و سرمایه) بیشترین اهمیت را در حوزه اقتصادی در کشاورزی ایران دارند. متغیر (مشارکت گروهی و شرکتهای تعاونی) در هر دو روش مشترک میباشد. مهمترین پیشنهاد این پژوهش آن است که اجرای حکمرانی کشاورزی باید در آینده ادامه یابد، و با رویکردی وسیعتر، با استفاده از روشها و مدلهای ویژه، کل بخش کشاورزی را در بر گیرد. همچنین مطابق با یافتههای پژوهش، مشارکت گروهی در کل فرایند تخصیص، صرف هزینه و نظارت بر منابع عمومی میتواند به تولید نتایج قابل توجه عملیاتی (بهبود عملکرد، معرفی اقدامات اصلاحی) و نتایج فرآیندی (تغییرات سازمانی، رفتاری و ارتباطی) کمک کند.
امیر دادرس مقدم؛ محمد قربانی؛ علیرضا کرباسی؛ محمدرضا کهنسال
چکیده
تنوع محصول هر نشان تجاری نقش مهمی در انتخاب نهایی مصرفکنندگان دارد. این موضوع از آن جهت حائز اهمیت است که سطح بهینه تنوع و قیمت نشانهای تجاری میتواند راهگشای تصمیمگیری در طراحی و قیمتگذاری خطوط تولید برای مدیران باشد. اطلاعات مورد نیاز این پژوهش، مربوط به 435 فروشگاه مواد غذایی از دادههای شرکت صنایع شیر پگاه در سال 1393میباشد. ...
بیشتر
تنوع محصول هر نشان تجاری نقش مهمی در انتخاب نهایی مصرفکنندگان دارد. این موضوع از آن جهت حائز اهمیت است که سطح بهینه تنوع و قیمت نشانهای تجاری میتواند راهگشای تصمیمگیری در طراحی و قیمتگذاری خطوط تولید برای مدیران باشد. اطلاعات مورد نیاز این پژوهش، مربوط به 435 فروشگاه مواد غذایی از دادههای شرکت صنایع شیر پگاه در سال 1393میباشد. در این پژوهش تلاش شده است با استفاده از الگوی سیستم معادلات به ظاهر نامرتبط و الگوریتم بهینهسازی اجتماع ذرات، سطح بهینه تنوع و قیمت نشانهای تجاری تعیین شود. نتایج الگوریتم بهینهسازی اجتماع ذرات نشان داد که سطح بهینه تنوع نشان تجاری کاله در بازار از دیگر نشانهای تجاری رقیب بیشتر شده است. همچنین نشان تجاری صباح باید 1 نوع از محصول پنیر خود را از بازار حذف نماید و نشانهای تجاری کاله و پگاه در وضعیت بهینه از لحاظ تنوع محصول پنیر میباشند. با توجه به یافتهها از نظر قیمتی پیشنهاد میشود، سطح قیمت بهینه نشان تجاری کاله از دیگر رقبا بیشتر باشد. همچنین فروشگاههای مواد غذایی برای افزایش سود، بایستی نسبت بیشتری از تنوع نشانهای تجاری کاله و پگاه را داشته باشند.
بهاره معدنیان؛ آرش دوراندیش؛ محمد قربانی؛ محمدرضا کهنسال
چکیده
عملکرد بانکهای کشاورزی در کشورهای درحالتوسعه، حاکی از آن است که این بانکها دارای نقش مؤثری بوده و سبب تقویت بنیه مالی کشاورزان و درنتیجه، تأمین نیازهای جامعه به محصولات کشاورزی شده اند. این بانکها بهعنوان اهرم اعتباری دولت در یکی از مهمترین بخش اقتصادی کشورها نقش بسیار حساسی را به عهده دارند. اما عدم بازپرداخت تسهیلات ...
بیشتر
عملکرد بانکهای کشاورزی در کشورهای درحالتوسعه، حاکی از آن است که این بانکها دارای نقش مؤثری بوده و سبب تقویت بنیه مالی کشاورزان و درنتیجه، تأمین نیازهای جامعه به محصولات کشاورزی شده اند. این بانکها بهعنوان اهرم اعتباری دولت در یکی از مهمترین بخش اقتصادی کشورها نقش بسیار حساسی را به عهده دارند. اما عدم بازپرداخت تسهیلات اعطایی به کشاورزان منجر به عدم گردش مالی مناسب میشود. هدف از این مطالعه اولویت بندی عواملی است که از دیدگاه کارشناسان بانک کشاورزی بر تاخیر یا عدم بازپرداخت اقساط تسهیلات اعطایی به کشاورزان موثر بوده اند. بنابراین در این مطالعه با استفاده از تکمیل پرسشنامه از کارشناسان بانک کشاورزی در سال 1393 و با استفاده از روش تحلیل فرآیند شبکه (ANP) به بررسی موضوع پرداخته شد. نتایج مطالعه نشان میدهد که قوانین بانکی بیشترین اثر را بر تأخیر یا عدم بازپرداخت تسهیلات اعطایی داشته است. همچنین لابیگری در بانک، صندوق بیمه، آورده نقدی اولیه کشاورز از جمله مهمترین عوامل مؤثر بر تأخیر یا عدم بازپرداخت تسهیلات اعطایی به کشاورزان میباشد.
فاطمه برادران سیرجانی؛ محمدرضا کهنسال؛ محمود صبوحی
چکیده
تخصیص بهینه منابع آب در کشاورزی امری ضروری است و کشاورزان در عملیات زراعی مزرعه باید بدان توجه کنند یکی از عوامل مهم در تخصیص بهینه منابع آب تعیین الگوی بهینه کشت در مزرعه است. در مطالعه حاضر برای تعیین الگوی بهینه کشت و تخصیص بهینه منابع آب در بخش مرکزی شهرستان مشهد (دهستان توس) از برنامهریزی خطی فازی چند هدفه دو مرحله ای استفاده ...
بیشتر
تخصیص بهینه منابع آب در کشاورزی امری ضروری است و کشاورزان در عملیات زراعی مزرعه باید بدان توجه کنند یکی از عوامل مهم در تخصیص بهینه منابع آب تعیین الگوی بهینه کشت در مزرعه است. در مطالعه حاضر برای تعیین الگوی بهینه کشت و تخصیص بهینه منابع آب در بخش مرکزی شهرستان مشهد (دهستان توس) از برنامهریزی خطی فازی چند هدفه دو مرحله ای استفاده شده است آمار و اطلاعات مورد نیاز از طریق مصاحبه حضوری با کشاورزان منطقهی مورد مطالعه و تکمیل 116 پرسشنامه با استفاده ازنمونه گیری تصادفی ساده، در سال 1391-1392 جمعآوری شد.نتایج نشان داد که مقادیر بهینه مدل برنامهریزی فازی چند هدفه دو مرحله ای در هدف حداکثر سازی بازده ناخالص 01/23942 دههزار ریال، بهرهبراری از کود های آلی 19/3876 کیلوگرم و هدف حداقلسازی مصرف آب 62/53645 متر مکعب که این اهداف در مرحله دوم بهبود پیدا کرده و میزان هدف کود شیمیایی 80/817 کیلوگرم که نسبت به حالت قبل تغییری نکرده و الگوی کشت در صورتی بهینه میشود که بیشترین سطح زیرکشت را به سیب زمینی و بعد از آن چغندر، جو، پیاز و گندم اختصاص داد و کشت گوجه فرنگی و ذرت را حذف کرد. نتایج نشان میدهد مدل برنامهریزی خطی فازی چند هدفه دو مرحلهای در مقایسه با مدل خطی فازی چند هدفه نتایج بهتری در تعیین الگوی بهینه کشت و تخصیص آب آبیاری در منطقه مورد مطالعه دارد.
مهسا بهرامی نسب؛ آرش دوراندیش؛ محمدرضا کهنسال
چکیده
تعیین الگوی بهینه کشت با توجه به منابع در دسترس و در نظرگرفتن شرایط ریسک و نبود قطعیت بخش کشاورزی می تواند کشاورزان، مدیران و برنامه ریزان اقتصادی را در انتخاب نوع محصولات و میزان سطوح کشت آن ها یاری دهد. در این پژوهش مدل برنامه ریزی فازی با استفاده از رهیافت بازه ای، برای تعیین الگوی بهینه کشت در شهرستان اسفراین با لحاظ شرایط عدم قطعیت ...
بیشتر
تعیین الگوی بهینه کشت با توجه به منابع در دسترس و در نظرگرفتن شرایط ریسک و نبود قطعیت بخش کشاورزی می تواند کشاورزان، مدیران و برنامه ریزان اقتصادی را در انتخاب نوع محصولات و میزان سطوح کشت آن ها یاری دهد. در این پژوهش مدل برنامه ریزی فازی با استفاده از رهیافت بازه ای، برای تعیین الگوی بهینه کشت در شهرستان اسفراین با لحاظ شرایط عدم قطعیت به کار گرفته شد. آمار و اطلاعات مورد نیاز از طریق جمع آوری 128 پرسشنامه و مصاحبه ی حضوری با کشاورزان منطقه به صورت نمونه گیری تصادفی ساده، در سال 1392 تهیه شد. استفاده از سطوح مختلف آلفا برش در مدل مذکور، باعث شد که تمامی اطلاعات فازی مربوط به پارامترها بصورت جزء به جزء در عملیات بهینه سازی وارد شوند. نتایج برآورد مدل ها با لحاظ شرایط خوش بینانه و بدبینانه و تحت برش های آلفای متفاوت، حاکی از آنست که با افزایش میزان عدم قطعیت و ریسک یا بزرگتر شدن بازه ی نوسانات که در اثر برش های آلفای کوچکتر حاصل خواهد شد، سود حاصل از سیستم در شرایط خوش بینانه افزایش و در شرایط محافظه کارانه، کاهش خواهد یافت. محصولات ذرت علوفه ای، لوبیا قرمز و گندم در اکثر سناریوها، محصولات اقتصادی و بهینه برای کشت می باشند و پیشنهاد می گردد جهت بهبود وضعیت سودآوری کشاورزان و استفاده بهینه از منابع تولید، سیاست های تشویقی و حمایتی جهت گسترش تولید این محصولات توسط سازمان جهادکشاورزی استان خراسان شمالی و یا مدیریت جهادکشاورزی شهرستان اسفراین به اجرا گذاشته شود.
محمدرضا کهنسال؛ علی فیروز زارع
چکیده
یکی از ملموسترین و اساسیترین اقدامات فرایند بازاریابی و همچنین یکی از گستردهترین حوزههای نظامهای بازاریابی، تبلیغات است.چنانچه بنگاهها در فرایند بازاریابی خود، با بهرهگیری از علم، تخصص و تجربه شیوههای صحیح، مناسب و هدفمند تبلیغات را انتخاب نمایند، میتوانند علاوه بر ارتقاء سطح رفاه مشتریان، سود هنگفتی را برای خود ...
بیشتر
یکی از ملموسترین و اساسیترین اقدامات فرایند بازاریابی و همچنین یکی از گستردهترین حوزههای نظامهای بازاریابی، تبلیغات است.چنانچه بنگاهها در فرایند بازاریابی خود، با بهرهگیری از علم، تخصص و تجربه شیوههای صحیح، مناسب و هدفمند تبلیغات را انتخاب نمایند، میتوانند علاوه بر ارتقاء سطح رفاه مشتریان، سود هنگفتی را برای خود به ارمغان آورند. بنابراین لازم است پیش از انجام هرگونه تبلیغات، نسبت به شناسایی عوامل اقتصادی- اجتماعی مؤثر بر تأثیرپذیری خریداران مواد غذایی از شیوههای تبلیغات بازاریابی مختلف، اقدام گردد. در این راستا پژوهش حاضر تلاش نموده است با بهرهگیری از الگوی تحلیل تمایزی چندگروهی و دادههای 201 مشتری مواد غذایی شهر مشهد که در سال 1391 با بهرهگیری از روش نمونهگیری تصادفی ساده جمعآوری گردید، عوامل مؤثر بر تأثیرپذیری شهروندان مشهدی را از شیوههای تبلیغی مختلف در خرید مواد غذایی، مورد بررسی قرار دهد. نتایج نشان میدهد که متغیرهای سن، وضعیت تأهل، تحصیلات و درآمد خریداران به ترتیب بیشترین اهمیت را در ایجاد تمایز مشتریان متأثر از فروشندگان و مشتریان متأثر از رسانه دارند و متغیرهای بُعد خانوار، نرخ متوسط مصرف و جنسیت خریداران بیشترین اهمیت را در ایجاد تمایز بین مشتریان متأثر از دوستان و آشنایان و مشتریان متأثر از رسانه و فروشندگان دارا میباشند.
عفت قربانیان؛ منصور زیبایی؛ محمد قربانی؛ محمدرضا کهنسال
چکیده
محدودیت منابع آب و خاک بخاطر موقعیت جغرافیایی و اقلیمی کشور از یک طرف و اهمیت تحققپذیری آرمان خودکفایی از سوی دیگر، بهرهبرداری بهینه از منابع آب و خاک را امری اجتناب ناپذیر میسازد. یکی از راهحلهای اقتصادی در این زمینه، برنامهریزی جهت دستیابی به سطح بهینه مصرفِ منابع آبی همراه با بهینهسازی فعالیتهای زراعی می باشد. مطالعهی ...
بیشتر
محدودیت منابع آب و خاک بخاطر موقعیت جغرافیایی و اقلیمی کشور از یک طرف و اهمیت تحققپذیری آرمان خودکفایی از سوی دیگر، بهرهبرداری بهینه از منابع آب و خاک را امری اجتناب ناپذیر میسازد. یکی از راهحلهای اقتصادی در این زمینه، برنامهریزی جهت دستیابی به سطح بهینه مصرفِ منابع آبی همراه با بهینهسازی فعالیتهای زراعی می باشد. مطالعهی حاضر در راستای این هدف با استفاده از دادههای سری زمانیِ قیمت و عملکرد طی سالهای 1388-1378 و اطلاعات پرسشنامهای (1390-1389) در دشت کوار واقع در استان فارس، تعیین الگوی بهینهی کشت و میزان بهینه آبِ کشاورزی مورد نیاز را با استفاده از مدل برنامهریزی ریاضی مورد توجه قرار داد. نتایج حاکی از آن است که هدف حداکثر سود در مقایسه با هدف حداکثرسازی مطلوبیت، سود بیشتری ایجاد میکند اما میزان مصرف آب آن نیز بیشتر است. همچنین میزان مصرف آب با ریسکگریزی زارع رابطه عکس دارد و بهرهبردار ریسکگریز از تمامی امکانات آبی خود استفاده نمیکند.
مسعود حسین زاده؛ محمدرضا کهنسال؛ محمد قربانی
چکیده
هدف این پژوهش، تعیین الگوی بهینه کشت با به کارگیری رهیافت برنامه ریزی ریاضی بازه ای در میان بهره برداران زراعی شهرستان اسفراین قبل و بعد از هدفمند سازی یارانه ها می باشد. به این منظور کشاورزان بر اساس منابع آبی در سه گروه استفاده کننده از آب رودخانه، چاه عمیق و دیم کار طبقه بندی شدند. داده های مورد استفاده در این پژوهش با استفاده از ...
بیشتر
هدف این پژوهش، تعیین الگوی بهینه کشت با به کارگیری رهیافت برنامه ریزی ریاضی بازه ای در میان بهره برداران زراعی شهرستان اسفراین قبل و بعد از هدفمند سازی یارانه ها می باشد. به این منظور کشاورزان بر اساس منابع آبی در سه گروه استفاده کننده از آب رودخانه، چاه عمیق و دیم کار طبقه بندی شدند. داده های مورد استفاده در این پژوهش با استفاده از روش نمونه گیری تصادفی ساده و تکمیل 207 پرسش نامه از میان کشاورزان این سه طبقه جمع آوری گردید. نتایج تعیین الگوی بهینه کشت در این سه طبقه نشان داد که الگوی بهینه کشت با توجه به محدودیت-های موجود در گروه استفاده کننده از آب رودخانه قبل و بعد از هدفمند کردن یارانه ها کشت پیاز می باشد. در گروه استفاده کننده از آب چاه عمیق، الگوی بهینه کشت قبل از هدفمند کردن یارانه ها کشت ذرت علوفه ای، یونجه آبی، آفتابگردان و هندوانه دانه ای و بعد از هدفمند کردن یارانه ها کشت زیره سبز، ذرت علوفه ای، یونجه آبی و هندوانه دانه ای می باشد. الگوی بهینه کشت برای گروه کشاورزان دیم کار قبل از هدفمند کردن یارانه-ها شامل کشت محصولات نخود و عدس می باشد. همچنین الگوی بهینه کشت بعد از هدفمند کردن یارانه ها برای این گروه به ازاء α = 0، شامل کشت محصولات نخود، عدس و جو و به ازاء سایر مقادیر α، شامل کشت محصولات نخود و عدس می باشد.
محمدرضا کهنسال؛ هادی رفیعی دارانی
چکیده
از جمله تبعات قابل توجه تغییرات مخارج مصرفی خانوارها، تأثیرگذاری آن بر مصرف انرژی در بخشهای مختلف اقتصادی و از جمله بخش کشاورزی میباشد. هدف اصلی این مطالعه بررسی تغییرات مصرف انرژی در بخش کشاورزی و تولید آلایندههای زیستمحیطی استان خراسان رضوی ناشی از افزایش مخارج خانوارهای شهری و روستایی است. برای دست یابی به اهداف مورد نظر ...
بیشتر
از جمله تبعات قابل توجه تغییرات مخارج مصرفی خانوارها، تأثیرگذاری آن بر مصرف انرژی در بخشهای مختلف اقتصادی و از جمله بخش کشاورزی میباشد. هدف اصلی این مطالعه بررسی تغییرات مصرف انرژی در بخش کشاورزی و تولید آلایندههای زیستمحیطی استان خراسان رضوی ناشی از افزایش مخارج خانوارهای شهری و روستایی است. برای دست یابی به اهداف مورد نظر از جدول داده-ستانده استفاده شد که در این خصوص، با استفاده از جدول داده-ستانده پایه سال 1380 و بکارگیری روش راس (RAS)، جدول داده-ستانده استان خراسان رضوی برای سال 1386 بهنگام شد. در این مطالعه، بررسی تبعات افزایش مخارج خانوارهای شهری و روستایی در شش سناریوی مختلف بر مصرف انرژی در بخش کشاورزی و همچنین تولید آلایندههای زیستمحیطی مورد بررسی و تحلیل قرار گرفت. نتایج نشان میدهد که در شرایط ثابت افزایش 10 درصدی مخارج خانوارهای شهری باعث افزایش مصرف انرژی به میزان 74/2 درصد در بخش کشاورزی و 32/7 درصد در سایر بخشها میشود و این در حالی است که در شرایط ثابت افزایش 10 درصدی مخارج خانوارهای روستایی باعث افزایش 92/0 درصدی مصرف انرژی در بخش کشاورزی و 12/2 درصدی در سایر بخشها میشود. همچنین در شرایط ثابت افزایش 10 درصدی مخارج مصرفی خانوارهای شهری در خصوص محصولات کشاورزی باعث افزایش مصرف انرژی در بخش کشاورزی به میزان 07/1 درصد و در سایر بخشها 02/0 درصد میشود، در حالی که در مورد خانوارهای روستایی باعث افزایش 43/0 درصدی مصرف انرژی در بخش کشاورزی و 01/0 درصدی در سایر بخشها میشود. نتایج حاصله نشان داد که به طور کلی واکنش مصرف انرژی در بخش کشاورزی نسبت به مخارج خانوارهای شهری بیشتر از روستایی است. همچنین افزایش مخارج مصرفی خانوارها در خصوص محصولات کشاورزی تأثیر ناچیزی بر مصرف انرژی کل استان دارد. از دیگر نتایج حائز اهمیت، تأثیر افزایش مخارج خانوارهای استان بر میزان تولید آلاینده CO2 است که میزان آن اختلاف قابل توجهی با سایر آلایندههای زیستمحیطی دارد. همچنین میزان تولید آلایندههای SO3 و CH4 بسیار اندک است که این امر به دلیل نوع انرژیهای مصرفی در بخش کشاورزی نسبت به سایر بخشها است.
مریم حسن نژاد؛ محمدرضا کهنسال؛ محمد قربانی
چکیده
چکیده این مقاله با استفاده از داده های مقطع زمانی 210 عضو پروژه ترسیب کربن در استان خراسان جنوبی و بهره گیری از روش آنتروپی، سیاستهای انگیزشی اجرایی پروژه ترسیب کربن در راستای توانمندکردن جوامع محلی را مورد بررسی قرار داده است. نتایج نشان داد که سیاست توسعه و ترویج استفاده از انرژیهای نو برای پخت و پز و استحمام و غیره به منظور کاهش ...
بیشتر
چکیده این مقاله با استفاده از داده های مقطع زمانی 210 عضو پروژه ترسیب کربن در استان خراسان جنوبی و بهره گیری از روش آنتروپی، سیاستهای انگیزشی اجرایی پروژه ترسیب کربن در راستای توانمندکردن جوامع محلی را مورد بررسی قرار داده است. نتایج نشان داد که سیاست توسعه و ترویج استفاده از انرژیهای نو برای پخت و پز و استحمام و غیره به منظور کاهش بوته کنی و تخریب مراتع (سیاست سازمان محور) در اولویت اول و سیاست جریمه های نقدی برای روستاییان در ازای کندن بوته ها و چرای مراتع بیش از دامنه بحرانی (سازمان محور) در اولویت آخر می باشند، همچنین سیاست آموزش محور ارائه آموزش و تسهیلات به زنان و افراد فقیر و سیاست سازمان محور ارائه خدمات و تسهیلات برای جایگزینی دامهای سبک به جای دام سنگین به ترتیب بیشترین و کمترین تاثیر را بر بهبود وضعیت خانوارها دارند. با توجه به یافته ها، بهره گیری از سیاستهای پیشنهادی برای ایجاد انگیزه های لازم در جوامع محلی برای موفقیت پروژه ترسیب کربن پیشنهاد شد.
محمد قربانی؛ محمدرضا کهنسال
چکیده
چکیدهدر این مقاله عوامل تاثیرگذار بر تمایل به مشارکت کشاورزان در برنامه یارانه سبز برای پذیرش و بکارگیری عملیات حفاظتی خاک با استفاده از دادههای مقطع زمانی مربوط به 175 کشاورز گندمکار استان خراسان رضوی در سال 1386 و بکارگیری الگوی لاجیت مورد بررسی قرار گرفت. نتایج مطالعه نشان داد که متغیرهای درآمد خانوار، شیب اراضی، اعتبارات مورد ...
بیشتر
چکیدهدر این مقاله عوامل تاثیرگذار بر تمایل به مشارکت کشاورزان در برنامه یارانه سبز برای پذیرش و بکارگیری عملیات حفاظتی خاک با استفاده از دادههای مقطع زمانی مربوط به 175 کشاورز گندمکار استان خراسان رضوی در سال 1386 و بکارگیری الگوی لاجیت مورد بررسی قرار گرفت. نتایج مطالعه نشان داد که متغیرهای درآمد خانوار، شیب اراضی، اعتبارات مورد نیاز برای حفاظت خاک در سطح مزرعه، آگاهی کشاورزان از اثرات حفاظت خاک و نسبت اراضی شیبدار به کل سطح زیر کشت بر احتمال مشارکت کشاورزان در برنامه یارانه سبز عملیات حفاظتی خاک تأثیر مثبت و تجربه حفاظت خاک تأثیر منفی دارد. با توجه به یافتههای مطالعه اطلاعرسانی در حوزه اثرات حفاظت خاک، جهتگیری برنامه به سمت کشاورزان کوچک از طریق طولانی کردن دوره بازپرداخت و کمکهای بلاعوض، هدفگیری اولیه اراضی با شیب بالاتر، تلاش برای افزایش درآمد کشاورزان از طریق فعالیتهای جنبی با هدف ایجاد انگیزه برای دریافت اعتبارت یارانهای
سعید عابد؛ محمد قربانی؛ هومان لیاقتی؛ محمد حسین آقخانی؛ محمدرضا کهنسال
چکیده
چکیدهدر این مطالعه با استفاده از دادههای مقطع زمانی سال 1388 مربوط به 210 نفر از کشاورزان انتخابشده استان خراسانرضوی به روش نمونهگیری تصادفی طبقهبندی شده تلاش شد تا چارچوبی عملی فراروی بنگاههای تولید فناوری ماشینهای کشاورزی قرار گیرد به نحوی که با استفاده از آن برنامهریزی فروش لیزینگی برای پاسخگویی به نیازها ...
بیشتر
چکیدهدر این مطالعه با استفاده از دادههای مقطع زمانی سال 1388 مربوط به 210 نفر از کشاورزان انتخابشده استان خراسانرضوی به روش نمونهگیری تصادفی طبقهبندی شده تلاش شد تا چارچوبی عملی فراروی بنگاههای تولید فناوری ماشینهای کشاورزی قرار گیرد به نحوی که با استفاده از آن برنامهریزی فروش لیزینگی برای پاسخگویی به نیازها و کمبودهای واقعی بهرهبرداران کشاورزی صورت پذیرد. نتایج نشان داد که در گروه فناوریهای با قیمت بالا، تراکتور در اولویت اول و پس از آن کمباین قرار دارد. در گروه فناوریهای با قیمت متوسط فناوری بذرپاش در اولویت اول و بعد از آن چاپر قرار دارد. در گروه فناوریهای با قیمت پایین به ترتیب گاوآهن، دیسک و زیرشکن در رتبههای اول تا سوم میباشند. در مجموعه سه فناوری، تراکتور بالاترین تقاضا را به خود اختصاص داد و پس از آن ادوات مرتبط با آن بالاترین تقاضا را دارا میباشند. بنابراین در برنامهریزی فروش لیزینگی باید هدفگیری اولیه بر تراکتور و ادوات مرتبط با آن، بذرپاش، چاپر و کمباین باشد و در هدفگیریهای بعدی سایر تقاضاها را مورد توجه قرار داد. از سوی دیگر بخش دولتی و خصوصی در برنامهریزی فروش باید بر تحویل سریع فناوری ماشینهای کشاورزی مورد تقاضا، نرخ بهره زیر 10 درصد، وثیقههای انفرادی، فناوری تولید داخل و بازپرداخت سالانه اقساط، تمرکز یابند. مشارکت یارانهای دولت در ارتباط با مابهالتفاوت نرخ بهره مورد تقاضای شرکتهای لیزینگ و بهرهبرداران کشاورزی میتواند به فرایند شکلگیری این صنعت در بخش کشاورزی و در نهایت تقاضای مؤثر کشاورزان برای این فناوریها کمک نماید.