کاربرد مدل پروبیت چندگانه درتحلیل عوامل موثر بر نوع اشتغال دانش‌آموختگان علمی کاربردی کشاورزی

نوع مقاله : مقالات پژوهشی

نویسندگان

دانشگاه فردوسی مشهد

چکیده

این پژوهش با هدف آگاهی از نوع اشتغال دانش آموختگان علمی کاربردی کشاورزی و تحلیل عوامل موثر برآن انجام شده است. متغیر وابسته تحقیق، نوع اشتغال است که شامل پنج طبقه: مشاغل مرتبط دولتی، غیر مرتبط دولتی، مرتبط خصوصی، غیر مرتبط خصوصی و جویای کار است. متغیرهای مستقل شامل جنسیت، سهمیه پذیرش در دانشگاه، میزان علاقه‌مندی به رشته تحصیلی، میزان هدایت شغلی در دوران تحصیل، رضایت از رشته تحصیلی، ارزیابی مهارت‌های حرفه‌ای و آموزشی کسب شده در دانشگاه، ارزیابی فرهنگ کار در جامعه و ارزیابی از نداشتن سرمایه می‌باشد. جامعه آماری کلیه دانش آموختگان دانشگاه علمی کاربردی کشاورزی و نمونه مورد نظر تعداد 167 نفر از دانش‌آموختگان مرکز آموزش علمی کاربردی جهادکشاورزی مشهد می‌باشند که در سال1391 جهت دریافت مدرک تحصیلی مراجعه کرده‌اند. ابزار جمع‌آوری اطلاعات پرسشنامه و از مدل پروبیت چند گانه در برآورد مدل‌های رگرسیونی و تحلیل نتایج استفاده شده است. نتایج پژوهش نشان داد که 4/23 درصد دانش آموختگان در مشاغل دولتی و 1/34 درصد در بخش خصوصی مشغول به کار می‌باشند و مابقی 5/42 درصد دانش‌آموختگان نیز جویای‌کار هستند. متغیرهای جنسیت، میزان علاقه‌مندی در انتخاب رشته تحصیلی، میزان رضایت از رشته تحصیلی، ارزیابی از نقش سرمایه روی اشتغال و میزان مهارت‌های حرفه‌ای و آموزشی در زمان تحصیل از متغیرهای مهم و اثر گذار بر نوع اشتغال فارغ التحصیلان کشاورزی می‌باشند. ارائه تسهیلات با کارمزد پایین، جذب هدفمند دانشجویان مراکز، افزایش آگاهی و ارائه اطلاعات در زمان انتخاب رشته و کاربردی کردن آموزش‌ها در کنار تقویت مهارت‌های علمی و عملی از جمله راهکارهای افزایش اشتغال و ارزش افزوده در این بخش می‌باشد.

کلیدواژه‌ها


1- Bigdeli M., Karamati M.R., and Bazargan A. 2012. Survey of Relationship between major and employment status of graduates of Psychology and educational sciences of Tehran University. Journal of research and planning in higher education, 75: 111-131. (in Persian with English abstract.)
2- Dahyouri S. 2008. Survey of employment status of graduates in agricultural major of Tehran University. Iran Agricultural Economics and Development Research, 39(1): 123-131. (In Persian with English abstract).
3- Dolado J.J., Felgueroso F., and Jimeno J.F. 2000.Female employment and occupational change in 1990 available at:http//www.fedea.es/pub/papers.180.pdf.
4- Farrokhzadeh M.H., Ataiee H., Rohani H., and Fazeli F. 2010. Survey of employment status of graduates in Education Center of Hasheminejad, Mashhad, Iran. Agricultural Research Management, (Bahar) 12. (in Persian with English abstract).
5- Frozani M., and Zamani G.H. 2004. Survey of employment status modular approach for women graduates of agricultural majors, Fars State, Iran, Agricultural Education Press.
6- Gonalez-Roa M.C., and Calatrava-Requena J. 2008. Food Labeling Use and Differentiated Consumers Behavior:A Survey Analysis in Spanish Food Market.12th Congress of the Europen Association of Agricultural Economics-EAAE.
7- Greene W. 2000. Econometrics analysis 4th ed. Prentice Hall, Englewood Cliffs.
8- Khosravipour B., and Soleimanpour M.R. 2010. Clarifying the role of individual characteristics affecting employment female alumni of higher education (Case study: Faculty of Agricultur and Natural resources, Rain Ahwaz University). Women in development and policy (Research of women). 8(4): 220-203. (In Persian with English abstract.)
9- Khoynezhad G., and Mirzaiee-Feizabadi A. 2004. Survey of higher education scientific - Applied agriculture from viewpoint of employment. (Case study: Education Center of Hasheminejad, Mashhad, Iran. Extension science and Agricultural education of Iran, 2 (1). (in Persian with English abstract.)
10- Izadi S., Salehi A., and Ghorbani A. 2010. Employment status of graduates of Science – Applied. Journal of higher education society, 3(2). (in Persian with English abstract.)
11- Lamelas N. 2004.The evolution of structural female employment and higher education in Venezuela.regional and sectoral economic studies.vol4-2 pp 73-84.
12- Lankard A.B. 1994. Employers Expectations of Vocational Education.www.ed.gov/databases/eric-digets.ED.376273.
13- Mohammadi-Dinani M., and Foladi M.H. 2001. Survey of employment status of agricultural graduates (Case study: Faculty of Agriculture, Kerman University), Agricultural Economics and Development. (9):34. (in Persian with English abstract.)
14- Molaiee M. 2004. Survey of employment status of graduates in Iran Small Industries.Tadbir. (154). (in Persian)
15- Nazari-Katooli A., and Rahmani R. 2004. Challenges employment of university graduates. Tadbir. (153). (in Persian)
16- Petty G.C. 2002. Employer rating of vocational education graduate effectiveness of the secondary vocational education programs in Tennessee. university Tennessee. taken internet.
17- Rosti L., and Chelli F. 2007. Self-employment among Italian female graduates. Available at: http://economiaunippv./t/docs/dipeco/p188.pdf.
18- Saffari H. 2011. Viewpoint of higher education graduates in association with the most important barriers to employment in agriculture sector. (Case study: Agricultural and Natural Resources, University of Ramin, Khozestan/Iran). National Conference on Employment of Graduates of Agriculture sector. (in Persian with English abstract.)
19- Salehi-Omran A. 2004. Employment status of women graduates: (case study). Journal of Research and Planning in Higher Education. 39. (in Persian with English abstract .)
20- Scott Long. J. 1997. Regression Models for Categorical and Limited Dependent Variables. SAGE Publications. New Delhi.
21- Velandia M., Roderick M., Rejesus T., Knight O., and Bruce J., Sherrick. 2009. Factors Affecting Farmers Utilization of Agricultural Risk Management Tools: The Case of Crop Insurance, Forward, Contrasting and Spreading Sales. Journal of Agricultural and Applied Economics, 41.1:107-123.
CAPTCHA Image