شناسایی و اولویت‌بندی عوامل مؤثر بر تمایل به پرداخت در محصولات ارگانیک کشاورزی از دیدگاه مصرف‌کنندگان

نوع مقاله : مقالات پژوهشی

نویسندگان

1 پردیس فارابی دانشگاه تهران

2 گروه مدیریت بازرگانی، دانشکده مدیریت و حسابداری، پردیس فارابی دانشگاه تهران

چکیده

محصولات ارگانیک کشاورزی با توجه به شرایط تولید خود که مستلزم عدم استفاده از مواد شیمیایی و مصنوعی می‌باشد، دارای هزینه تولید بیشتری است. در صورتی که مصرف‌کنندگان تمایل به پرداخت بیشتر برای این محصولات داشته باشند، توسعه محصولات ارگانیک کشاورزی می­تواند رونق بگیرد. از این رو، در پژوهش حاضر به شناسایی و اولویت‌بندی عوامل موثر بر تمایل به پرداخت در محصولات ارگانیک کشاورزی از دیدگاه مصرف‌کنندگان پرداخته شد. این پژوهش از نظر هدف، کاربردی و از نظر روش پژوهش، توصیفی-پیمایشی است. جامعه آماری پژوهش شامل کلیه مصرف‌کنندگان محصولات ارگانیک کشاورزی فروشگاه‌های بیونشان در شهر تهران بوده است که در دوره جمع‌آوری داده‌های پژوهش در آبان سال 1397 از محصولات این شرکت استفاده ‌کرده‌اند. به منظور تجزیه و تحلیل داده‌های پژوهش و استخراج عوامل از تحلیل عاملی اکتشافی و اولویت‌بندی آن از آنتروپی شانون استفاده شده است. یافته‌های پژوهش نشان داد که عوامل موثر بر تمایل به پرداخت در محصولات ارگانیک کشاورزی شامل کیفیت محصولات، مزایای ادراک شده، سطح درآمد، موانع اطلاعاتی و دسترسی به محصولات، نگرانی‌های زیست‌محیطی، سبک زندگی و ایمنی مواد غذایی است. از نظر پاسخ‌دهندگان ایمنی مواد غذایی در رتبه اول اهمیت قرار دارد.

کلیدواژه‌ها


1- Alecu I.N., Angelescu A.I., Mărcuţă A., and Angelescu C. 2015. Developments in the European market of organic agricultural products. In Agrarian Economy and Rural Development-Realities and Perspectives for Romania. 6th Edition of the International Symposium (pp. 167-172). Bucharest: The Research Institute for Agricultural Economy and Rural Development (ICEADR).‏
2- Amiyan S., Kavoosi M., and Gheibi S. 2017. Assessment of factors influencing consumers’ willingness to pay for organic chicken in Urmia. Journal of AgriCultural Economics Research 9(3): 75-96. (In Persian with English abstract)
3- Barimnezhad V., and Hoshmandan A. 2013. Determining consumers willingness to pay in purchasing safe vegetables in Tehran. Journal of AgriCultural Economics Research 5(2): 131-150. (In Persian with English abstract)
4- Budak F., Budak D.B., Kacira O.O., and Yavus M.C. 2006. Consumer willingness to pay for organic sea bass in Turkey.‏
5- Chen M., Yin S., Xu Y., and Wang Z. 2015. Consumers’ willingness to pay for tomatoes carrying different organic labels: Evidence from auction experiments. British Food Journal 117(11): 2814-2830.‏
6- Comrey A.L., and Lee H.B. 2013. A first course in factor analysis. Psychology Press.‏
7- Damar-Ladkoo A. 2016. Guerilla marketing of fresh organic agricultural products. Theoretical Economics Letters 6(02): 246.‏
8- Danko Yu., Demyanenko S., Dibrova A., Zinchuk T., Kavetsky I., Kvasha S., and Paskhaver B. 2016. Formation of the market for organic agricultural products in Ukrain. Global and National Problems of Economy 11(5): 189-192.
9- Farajzadeh Z., Soltani G., and Roustaei. 2010. Estimating visitors’ willingness to pay for the Pasargad historical palaces: using contingent valuation method. Economic Research 9(4): 89-111. (In Persian with English abstract)
10- Ghanbari A., and Hashemi Amin S. 2016. Estimate of willingness to pay visitors and tourists of Zaribar Lake and studying the factors affecting it using the conditional valuation method. Journal of Geography and Urbanization-regional 7(4): 187-202. (In Persian with English abstract)
11- Huang C.H., and Lee C.H. 2014. Consumer willingness to pay for organic fresh milk in Taiwan. China Agricultural Economic Review 6(2): 198-211.‏
12- Kim C.G., Koo J.C., and Jeong H.K. 2016. Analysis of consumers' willingness to pay for organic agricultural products using parametric survival model. Korean Journal of Organic Agriculture 24(2): 169-188.
13- Konuk F.A. 2018. Antecedents of pregnant women’s purchase intentions and willingness to pay a premium for organic food. British Food Journal 120(7): 1561-1573.‏
14- Krystallis A., and Chryssohoidis G. 2005. Consumers' willingness to pay for organic food: Factors that affect it and variation per organic product type. British Food Journal 107(5): 320-343.‏
15- Maslak O. 2017. The status and prospects of the organic agricultural products market in Ukraine. Baltic Journal of Economic Studies 3(2): 81-85.
16- Mousavi S.N., Sajedi S.H., and Mozaffari Z. 2016. Valuation of organic dairy products, proteins and factors affecting willingness to pay: A Case Study of milk in the city of Shiraz. Quarterly Journal of Applied Economics Studies 5(1): 273-300. (In Persian with English abstract)
17- Mutiara V.I., and Arai S. 2017. The challenges in organic agricultural products market In Southeast Asia. Reviews in Agricultural Science 5: 36-44.‏
18- Nandi R., Bokelmann W., Gowdru N.V., and Dias G. 2017. Factors influencing consumers’ willingness to pay for organic fruits and vegetables: empirical evidence from a consumer survey in India. Journal of Food Products Marketing 23(4): 430-451.‏
19- Peixiu X. 2017. On the development of organic agricultural products in the Yangtze River delta region. Regional Economic Review, 4, 022.‏
20- Pouratashi M. 2012. Factors influencing consumers’ willingness to pay for agricultural organic products (AOP). In International Conference on Applied Life Sciences. InTech.‏
21- Ranjbarshamsi H., Omidi Najafabadi M., and Hosseini S.J.F. 2016. Factors influencing consumers' attitudes toward organic agricultural products. Journal of Agricultural & Food Information 17(2-3): 110-119.‏
22- Skreli E., Imami D., Chan C., Canavari M., Zhllima E., and Pire E. 2017. Assessing consumer preferences and willingness to pay for organic tomatoes in Albania: a conjoint choice experiment study. Spanish Journal of Agricultural Research 15(3): 2.‏
23- Skrodzka V. 2017. Organic agricultural products in Europe and USA. Management 21(2): 151-164.‏
24- Sriwaranun Y., Gan C., Lee M., and Cohen D.A. 2015. Consumers’ willingness to pay for organic products in Thailand. International Journal of Social Economics 42(5): 480-510.‏
25- Van Doorn J., and Verhoef P.C. 2011. Willingness to pay for organic products: Differences between virtue and vice foods. International Journal of Research in Marketing 28(3): 167-180.‏
26- Vapa-Tankosic J., Ignjatijević S., Kranjac M., Lekić S., and Prodanović R. 2018. Willingness to pay for organic products on the Serbian market. International Food and Agribusiness Management Review 21: 791-801.
27- Villanueva J.L.J., Lopez S.V., and Rodriguez J.D.D.G. 2015. Behavior of consumers and willingness to pay for quality attributes of organic meat rabbit.‏
28- Zhao R., Geng Y., Liu Y., Tao X., and Xue B. 2018. Consumers’ perception, purchase intention, and willingness to pay for carbon-labeled products: A case study of Chengdu in China. Journal of Cleaner Production 171: 1664-1671.‏
CAPTCHA Image